10 najczęstszych błędów copywriterów, czyli czego się wystrzegać

W dzisiejszych czasach wiele osób myśli, że zawód copywritera jest niezwykle prosty i mało wymagający.  Wystarczy, że masz komputer z dostępem do Internetu i znasz język polski. Niestety, praca copywritera jest bardziej skomplikowana. W tym zawodzie ważne jest lekkie pióro, ale ponadto kreatywność, rzetelność i terminowość.  Jednak nawet to nie jest w stanie uchronić początkujących jak i doświadczonych copywriterów od popełniania błędów. Jakie one są? Dowiesz się tego z naszego najnowszego artykułu.

1. Brak researchu, czyli pisanie po omacku

W copywritingu zmienia się zarówno temat jak i styl pisania w zależności od zlecenia. Copywriter nie ma wiedzy na każdy temat. Na szczęście, żyjemy w czasach Internetu. Bez problemu znajdziesz odpowiedź na pytanie w przeciągu kilku sekund.

Dobry research jest podstawą do pisania tekstu. Bez szczegółowych informacji powstaje ogólnikowa treść, która zahacza temat bez żadnych konkretów. Takie teksty często prowadzą do nieporozumień. Dochodzi do opisywanie usług, których zleceniodawca nie wykonuje lub pisanie o zagadnieniach, których nie do tyczą danej firmy.

2. Frazy kluczowe. Co za dużo, to niezdrowo

Copywriterzy, którzy piszą teksty pod SEO, dostają wytyczne odnośnie fraz kluczowych, które wykorzystują przy zleceniu. Niestety wielu z nich nie robi tego w odpowiedni sposób. Częstym błędem jest wrzucanie wszystkich fraz kluczowych na początku tekstu. Wtedy pierwsze akapity są ciężkie do przyswojenia, a pozostała część jest mocno ogólnikowa.

Kolejnym błędem jest zaczynanie zdań od słów kluczowych, przez co brzmią nienaturalnie i nawet roboty Google’a się na to nie nabiorą. Z drugiej strony, brak słów kluczowych jest równie złe dla treści. Skutkuje to tym, że tekst wypozycjonuje strony tak jak powinien.

3. Błędy w pisowni - tego pozbądź się jak najszybciej

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie popełnił literówki. Szczególnie, gdy szybko pisze na klawiaturze laptopa. Jednak przed publikacją tekstu lepiej jest się ich pozbądź. Dokładnie sprawdź artykuł po napisaniu. Sprawdzanie ułatwią Ci czerwone podkreślenia w edytorze, które łatwo zauważysz przy przeglądaniu tekstu.

Dobrym sposobem jest również czytanie na głos. W ten sposób szybko dostrzeżesz także  błędy stylistyczne.

4. Unikaj strony biernej jak ognia

Copywriterzy nadmiernie używają strony biernej. Istnieje przeświadczenie, że teksty pisane w ten sposób brzmią bardziej profesjonalnie. Jednocześnie utrudniają czytelnikowi zrozumienie treści ze względu na rozwlekłe opisy. Zasada do zapamiętania: im prościej, tym lepiej.

5. Nagłówki to klucz do kliknięcia

Nagłówek artykułu to pierwsza rzecz, która przykuwa uwagę czytelnika. Dobry nagłówek skłania do przeczytania artykułu, a nawet do udostępnienia go znajomym. Jak stworzyć dobry nagłówek?

Zasada jest prosta. Nagłówek musi oddawać tekst całego tekstu. Wtedy czytelnik zdecyduje czy chce go przeczytać Jeśli do tego uda Ci się wymyślić chwytliwy tytuł, użytkownik wejdzie w niego z samej ciekawości.

6. Formatowanie to Twój przyjaciel

W dzisiejszych czasach uwaga użytkownika jest rozproszona i ciężka do zdobycia. Na pewno w jej pozyskaniu nie pomoże ściana tekstu. Wręcz przeciwnie ‒ czytelnik ucieknie ze strony i już więcej do niej nie wróci.

Już wiesz, że to nagłówki i śródtytuły przyciągają uwagę. Wygląd tekstu także ma w tym przypadku znaczenie. Treść powinna być podzielona na mniejsze akapity, które są łatwe do przeskanowania wzrokiem. Wtedy użytkownik nie czyta całego artykułu, żeby odnaleźć treści, które będą dla niego przydatne.

7. Słowa ładne, ale puste

Istnieją takie zwroty, które używają wszyscy i wszędzie. Z pewnością brzmią ładnie, ale nie wnoszą ze sobą żadnej wartościowej treści. “Jesteśmy firmą z tradycjami” czy “Nasze produkty są idealnie dopasowane do Twoich potrzeb”. Brzmi znajomo, prawda?

Takie utarte formuły zastąp konkretnymi informacjami. Na przykład: “Od 1990 roku projektujemy meble dla rodzin z całej Polski”. Przestaje to być pustą obietnicą, a przyjmuje formę faktów.

8. Najwyższy stopień przymiotnika nie zastąpi statystyk

Z frazy typu “najpopularniejsza dieta”, “najlepszy sprzęt”, “najtańsze urządzenie” copywriterzy zbyt wiele razy, żeby na kimś zrobić wrażenie. Na ludzi działają liczby, konkretne dane, które w dodatku łatwo jest sprawdzić.

Sięgnij po statystyki. Pokaż dlaczego dieta xyz jest najpopularniejsza, ile osób zdecydowało się na nią przejść. Kto korzysta z najlepszego sprzętu? Dlaczego cena produktu jest konkurencyjna?

9. Trudne słowa odstraszają ludzi

Pamiętaj, że copywriter pisze teksty, które czytają zwykli ludzie. Treść powinna  być krótka i przede wszystkim zrozumiała. Ważne jest to, do jakiej grupy odbiorców piszesz, żeby dopasować do nich tekst. W doborze słów najlepiej jest używaj takich, które znają Twoi czytelnicy.

Oczywiście w niektórych tekstach nie zrezygnujesz z żargonu technicznego. Nie ma nic złego w tłumaczeniu nawet oczywistości. To, że Ty znasz ten termin nie oznacza, że zna go czytelnik.

10. Dobry copywriter napisze tekst na każdy temat

Teraz już wiesz, że w copywritingu dużą rolę odgrywa research. Po dobrym zapoznaniu się z tematem, copywriter przygotuje tekst bez względu na branżę.

Copywriter to też człowiek i ma swoje upodobania. W jednych tematach czuje się lepiej i pisanie idzie mu sprawnie. Z innymi radzi sobie trochę gorzej i potrzebuje więcej czasu na przygotowanie dobrego artykułu.

Copywriting, jak każdy fach, wymaga praktyki. Komputer z edytorem tekstu nie czyni z człowieka copywritera. Pamiętaj, że trening czyni mistrza! Pisz jak najwięcej, zwracaj uwagę na błędy. Być może w przyszłości zostaniesz rozchwytywanym copywriterem.

No Comments Yet.

Leave a comment