Dlaczego warto poznać 10 elementów skutecznego copywritingu? Świat się zmienia, Internet również, a z nim treści, jakie tworzymy. Copywriterzy w swojej pracy dostosowują się do nowej technologii i trendów. Istnieje jednak kilka zasad, które zawsze będą się sprawdzać. Dowiedz się, jakie?
1. Poznaj swojego odbiorcę - pytanie o grupę docelową
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania w Internecie, musisz się zastanowić, do kogo je kierujesz. Określ swoją grupę docelową. Stwórz profil persony, który pomoże ci sprecyzować, kim jest twój odbiorca, co robi w życiu, jak spędza wolny czas i jak korzysta z sieci. Im dokładniejszy będzie obraz, tym łatwiej ustalisz, co może interesować twojego potencjalnego klienta. Z pomocą przyjdą Ci dane np. z narzędzi Google - poniżej skrin jednego ze sklepów internetowych, który mamy pod opieką - widok ważnej zakładki z Google Anlitics "Odbiorcy ". Odkryjesz tutaj, ile czasu spędzają użytkownicy na Twojej stronie, jaka jest ich liczba, ile osób powraca a ile odwiedza ją po raz pierwszy.
Źródło własne
Jak poznać lepiej swego klienta? Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na badania agencyjne, polecamy Ci analizować dostępne dane, których dostarczą odpowiednie programy. Kopalnią wiedzy są statystyki z Social Media czy Google Analitics.
Poniżej prezentujemy skriny z danych analitycznych Facebooka - Statystyki grup odbiorców (Facebook Audience Insights) - narzędzie niestety niedostępne od 1 lipca 2021 roku. Na ich podstawie przyglądaliśmy się potencjalnym klientkom butiku odzieżowego w Inowrocławiu, działającego lokalnie, który rozpoczynał działalność na tamtejszym rynku.
Źródło własne
2. Określ potrzeby odbiorcy
Skoro wiesz, kim jest twoja persona, musisz określić jej potrzeby. Zastanów się, dlaczego potencjalny klient powinien zdecydować się na Twój produkt lub usługę. Co dasz mu w zamian za jego uwagę? Dlaczego w ogóle powinien poświęcić Ci uwagę? Czy to, co oferujesz, spełni jego potrzeby?
3. Dostosuj język do odbiorcy
Znajomość języka twojego potencjalnego klienta to podstawa udanej komunikacji. Jeśli będziesz zwracać się w swoich komunikatach w sposób niezrozumiały dla odbiorcy, twoje działania nie przyniosą efektów. Musisz “wejść w buty” klienta i zastanowić się, jaka treść zwróci jego uwagę.
Źródło: Unsplash, Jason Leung
4. Stwórz ciekawy tekst
Zastanów się, czego może oczekiwać odbiorca od twoich treści. Czy potrzebne mu są dane statystyczne? A może podchodzi do zakupu bardziej emocjonalnie? Możesz dać przeczytać tekst komuś innemu, kto oceni, czy jest on ciekawy. Po napisaniu, warto zrobić sobie chwilę przerwy i dopiero po jakimś czasie ponownie wrócić do tekstu i wtedy nanieść poprawki. Poniżej mamy widoki z dwóch różnych sklepów - pierwszy to sklep z kosmetykami naturalnymi, w którym kupują głównie kobiety. Drugi to sklep z różnego rodzaju akumulatorami. Widać dużą różnicę w prezentacji treści oraz grafice na karcie produktu.
https://www.trawiaste.eu/
https://sklep.uruchom.com/akumulatory-ciezarowe-c-3.html
5. Storytelling w opisie produktu - Podziel się historią lub anegdotą
Przekaż odbiorcy historię - coś z czym mógłby się utożsamić. Dzięki temu, zyskasz wiarygodność. Storytelling, czyli sztuka opowiadania historii, posiada wiele możliwości. Umiejętnie przedstawiona historia sprawi, że potencjalny klient poświęci ci czas - a to daje dużą szansę na zakup. Poniżej podajemy przykład storytellingu w opisie produktu - ekskluzywnych kolczyków z perłą w sklepie z biżuterią włoską. Zaproponowaliśmy nazwę nawiązującą do mitologicznej Demeter (po włosku Demetre) . Produkt adresowany jest do kobiet z silną osobowością.Sprawdź, jak wykorzystać storytelling w Twojej firmie - napisz do nas
Opracowanie własne
https://esclusiva.pl/pl/p/Zlote-kolczyki-z-perla-duza-12-12.5-mm-Demetre-/2642
6. Buduj wiarygodność
Jeśli jesteś wiarygodny - ludzie ci ufają. A jeśli Ci ufają - kupią od Ciebie produkt. Kiedy w swoich tekstach udostępniasz czyjąś wypowiedź albo cytujesz fragment innego artykułu, zawsze pamiętaj o źródłach. Jeśli ich nie podasz, a ktoś zauważy, że skopiowałeś inny artykuł, będziesz niewiarygodny.
Źródło: Unsplash, Brett Jordan
7. Bądź spójny w swoich tekstach
W tym pomoże ci nasz artykuł o archetypach marki, który znajdziesz na naszym blogu. Archetypy marki pomogą ci stworzyć strategię, która sprawi, że stworzysz spójny wizerunek. Jeśli będziesz spójny w swoich komunikatach, stajesz się wiarygodny w oczach odbiorców. A to prowadzi do budowania zaufania i potencjalnego zakupu.
Źródło: Unsplash, Kaitlyn Baker
8. Korzystaj z kilku mediów jednocześnie
Nie ograniczaj się tylko do jednego medium publikacji. Warto umieszczać treści w kilku mediach, aby dotrzeć do jak największej ilości osób. Sprawdź, z jakich mediów korzystają twoi potencjalni klienci i staraj się tam publikować swoje treści. Treści, które zamieścisz na różnych platformach online (i nie tylko), utworzą punkty styku Klienta z Twoją marką - touchpointy. Mogą to być np. wartościowe porady, o których przeczyta na blogu firmy czy unikalny sposób produkcji, o której dowie się z postu na FB czy firma "od środka" na Instagramie, ciekawostki w neswletterze czy informacja o promocji 24 h w okienku pup-up w witrynie online. To wszystko buduje wiarygodność i zaufanie do Twojej marki. Poniżej prezentujemy rodzaje treści, które możesz tworzyć.
Źródło:https://www.outbrain.com/blog/content-distribution/
Dlaczego jeszcze warto przypominać się Klientowi w różnych kanałach?
Istnieje drugi ultra-ważny powód, dla którego powinieneś pozwolić "dotknąć" swojej marki w różny sposób i na różnych urządzeniach. Przyjrzyjmy się ścieżce zakupowej części Polaków. Otóż 40% z nich rozpoczyna proces zakupowy na telefonie, natomiast aż 60% płaci na komputerze. Dlatego, kiedy Twój potencjalny Klient włączy komputer, należy przypomnieć się właśnie na tym urządzeniu i zachęcić do zakończenia transakcji.
Źródło:Raport IRCenter.com Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2020
9. Bądź na bieżąco z trendami w sieci - o czym chcą czytać ludzie?
Jeśli chcesz być zauważony, musisz być na bieżąco z tym, co jest popularne w sieci. Dzięki temu lepiej zrozumiesz potrzeby oraz motywacje klientów. Są to niezwykle cenne informacje, które później możesz wykorzystać w pisaniu tekstów sprzedażowych. Jeśli chcesz tworzyć treści wiralowe albo do Social Media, wtedy możesz posłużyć się tematami, które podpowiada narzędzie: Google Trends.
10. Bądź aktywny i zachęcaj innych do udzielania się
Jeśli już coś opublikujesz, nie porzucaj od razu swojego tekstu. Zachęć ludzi do komentowania treści, zadawania pytań, do udzielania się w dyskusji. Jeśli uda ci się zaangażować odbiorcę, masz jego uwagę. To najważniejszy krok do sprzedaży produktu lub usługi. Nie pozostawaj obojętny na treść, którą umieszczają inni użytkownicy. Odpowiadaj na komentarze oraz pytania, które znajdziesz pod artykułem. Angażowanie się w dyskusję sprawi, że zyskasz wiarygodność, a następnie zaufanie. Jeśli potencjalny klient ci zaufa, istnieje duża szansa, że kupi twój produkt lub usługę.
Komentarze i interakcja z użytkownikami są bezcenne. Poniżej przykład z bloga o pozycjonowaniu Seoninja.pl
Źródło: https://seoninja.pl/513/jak-zaplanowac-dzialania-w-sklepie-aby-ruch-caly-czas-szedl-w-gore.html
Zaciekawił Cię temat skutecznego copywritingu?-skontaktuj się z nami tutaj