Copywriting: Jak pisać posty na Instagram, aby przyciągnąć odbiorców?

Media społecznościowe szybko zaskarbiły sobie sympatię wielu użytkowników Internetu, a copywriting social media szybko stał się pożądaną umiejętnością wśród marketerów. Poznaj 4 zasadnicze elementy, dzięki którym dowiesz się, jak pisać posty na Instagram. Social media posiadają ogromny potencjał na wykreowanie własnej marki oraz promocję nowych produktów i usług. Początkowo Instagram skupiał się na zdjęciach. Jednak warto zwrócić uwagę na tekst, który umieszczamy pod fotografią. Dobrze napisana treść zachęca do pozostania na twoim profilu, a następnie przywiązania do marki.

Poznaj swoich odbiorców. Kim oni są? Model Persony

 

Zanim zaczniesz pisać posty w social media, nie tylko na Instagram, musisz ustalić, dla kogo tworzysz swoje treści. Kto będzie je czytał. Kim jest twoja grupa odbiorców? W jej ustaleniu pomoże ci model persony. Jest to schemat twojego potencjalnego klienta, który samodzielnie stworzysz z pomocą kilku pytań. 

Model persony zacznij od kompletowania prostych informacji, czyli demografii: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie twojego potencjalnego klienta. Następnie zastanów się, jakie może mieć zainteresowania. Co lubi robić w wolnym czasie? Jakie książki/seriale lubi? Kolejnym krokiem będzie analiza podejścia do twojej marki. Dlaczego persona wybrała twój produkt? Co skłoniło ją do zakupu? Jak często kupuje? Na co zwraca uwagę podczas zakupu? Ostatnią kategorią jest aktywność persony w Internecie. Z jakich mediów społecznościowych korzysta? Na jakich urządzeniach? Ile czasu? Jakie treści przykuwają jej uwagę? Pomogą Ci w tym także archetypy marki - czytaj wiecej na ten temat

 

Im więcej cech przypiszesz personie, tym łatwiej będzie ci określić twoją grupę docelową. Dzięki temu, stworzysz posty na Instagramie dopasowane do twojego klienta, . A to znacząco wpływa na  sprzedaż. Pomożemy Ci to osiągnąć - napisz do nas

 

Czas na tekst - jak napisać post na Instagram czyli Jaki styl komunikacji wybrać? 

 

Znasz już odbiorców, do których będziesz kierować swoje posty. Dzięki temu łatwiej przyjdzie Ci dobranie stylu komunikacji. Jakim językiem będziesz się zwracać do swoich klientów? Jaki styl copywritingu w social media wybrać?

Poniżej przedstawiam posty na Instagramie dwóch firm: ASUS oraz Samsung. Obie firmy sprzedają elektronikę, jednak przyjęły zupełnie inne taktyki reklamy.

W pierwszym poście firmy ASUS widzimy tekst dotyczący monitora komputerowego  przeznaczonego do grania w gry. Ich grupą docelową w tym przypadku są osoby, które bardzo dużo czasu spędzają na graniu. Dla takich klientów niezwykle ważne są parametry produktu, który kupują. ASUS uwzględnił w swoim poście cechę produktu (szybkie odświeżanie) podając dokładne liczby, które potwierdzają wspomnianą zaletę. 

 

 

Samsung reklamując swój produkt z kategorii elektroniki przyjął inną taktykę. Post na Instagramie dotyczy modelu telefonu, który jest edycją fanowską. Produkt powstał z myślą o  fanach marki. Zamiast podawać parametry, Samsung podkreśla wysoką jakość produktu poprzez podkreślanie cech słowem „niezwykły”. Tej grupie docelowej niekoniecznie są potrzebne dane i parametry. Wystarczy wymienienie licznych zalet oraz podkreślenie niezwykłości tego produktu, ponieważ jest to edycja dla fanów (czyli przedmiot dedykowany miłośnikom marki). 

 

 

W zależności od tego, co chcesz sprzedać, dostosuj swój język do odbiorców. ASUS postawił na rzeczowe dane, które mają przekonać klienta do zakupu (bo nabywca tych danych oczekuje). Samsung, mimo że sprzedaje produkty z podobnej kategorii, co ASUS, zdecydował się na zagranie emocjami. Zareklamował telefon jako dedykowany dla miłośników marki. 

 

Post na Instagramie - Czy wygląd tekstu ma znaczenie?

Jeśli chcesz zachęcić odbiorcę do przeczytania postu na Instagramie, musi on być nie tylko ciekawy, ale powinien również wyglądać dobrze pod względem wizualnym. Na Instagramie możesz opublikować tekst, który zawiera maksymalnie 2200 znaków (łącznie ze spacjami oraz hashtagami).

Bez podzielenia na akapity, napiszesz duży, zbity blok tekstu, który nie zachęci wielu osób do przeczytania. Podziel tekst na mniejsze partie, żeby stał się bardziej czytelny. Używaj emotikonów, które będą przyjemnym przerywnikiem, ale również wzbogacą wizualnie tekst. Zdecyduj się również na oddzielenie hashtagów od treści postu. Twój tekst stanie się przystępny, co skutkuje większą ilością czytelników. 

Poniżej zobaczysz dwa przykładu postów blogowych na Instagramie. W tym akapicie nie komentujemy TREŚCI, a WYGLĄD postu. Pierwszy post jest napisany jednym ciągiem, bez wyraźnie zaznaczonych akapitów, czy emotikonów. Ten post możemy określić jako trudniejszy w odbiorze.

 

 

Drugi tekst posiada podział na akapity. Autor użył również emotikonów. Dzięki temu treść jest łatwiejsza w przeczytaniu jak również w przyswojeniu informacji.

 

Jak pisać na Instagramie? Nie bój się prostego języka

Do tej pory dowiedziałeś się, jak adresować swój tekst pod kątem odbiorców oraz jak ma on wyglądać wizualnie. Jak napisać tekst w poście na Instagram? Przede wszystkim zwięźle i na temat. Masz tylko 2200 znaków do dyspozycji. Nie potrzebujesz wzbogacać tekst kolejnymi przymiotnikami. Powiedz swoim klientom, co im oferujesz i dlaczego powinni wybrać właśnie ciebie.

Nie musisz używać trudnych słów: im prościej, tym więcej osób zrozumie, co chcesz im przekazać. Jeśli chcesz przyciągnąć nowych odbiorców, wykorzystaj pierwsze 150 znaków, aby ich zaintrygować. To właśnie tyle tekstu pod postem widzą użytkownicy Instagrama scrollując (przeglądając) kolejne zdjęcia. Zachęć ich do przeczytania więcej. 

Jeśli twoje konto na Instagramie jest stosunkowo nowe lub pragniesz pozyskać jak największą ilość odbiorców, wykorzystaj maksymalny limit hashtagów (30 pod jednym postem). Wykorzystaj narzędzia, które pomogą Ci dobrać kategorię hashtagów do twojego produktu. Wybieraj te, które nie są najpopularniejsze, ponieważ twój post może zniknąć w tłumie innych. Nie decyduj się również na takie hashtagi, w których znajdziesz dziesięć postów – nie znajdziesz tam licznej grupy odbiorców.  Nie masz na to czasu? Zrobimy to za Ciebie

Fot główne Photo by Laura Chouette on Unsplash

No Comments Yet.

Leave a comment