Jeśli czytasz ten artykuł, to zapewne posiadasz firmę, która sprzedaje usługi lub produkty w internecie. Albo: zarabiasz na życie pisaniem tekstów. W obu przypadkach właściwe napisanie opisu produktu przyniesie zyski. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić. Opisy produktów w sklepach internetowych są niezwykle ważne, ponieważ to z nich klienci czerpią wiedzę na ich temat. Im lepiej zredagowany opis, tym większa szansa, że ktoś kupi Twój produkt. Badania pokazują, że ludzie naprawdę szukają informacji online o produktach, które zamierzają kupić.
Spis treści:
Punkt wyjścia - Dlaczego o tym piszemy?
I. Układ treści - struktura opisu w sklepie internetowym
- Nie rób z opisu produktu jego specyfikacji
- Jak długi powinien być opis?
- Zasada odwróconej piramidy czyli...
- Czcionka
II. Język
- Rozkoduj archetyp marki
- Określ cel swoich opisów
- Stosuj język korzyści
- Wykorzystaj moc liczb
- Snuj opowieść czyli storytelling
- Zmniejsz ryzyko, dzięki tym technikom
III. Zasady SEO - jak je stosować w opisach produktów?
- Jak prawidłowo zoptymalizować opis produktu pod SEO?
IV. Uczyń klienta bohaterem sprzedaży
- Stań się klientem - empatia przynosi pieniądze
- Proste jest piękne
- Odkryj prawdziwe potrzeby klienta
Punkt wyjścia - Dlaczego o tym piszemy?
Wg badań Bisnode na polskim rynku na początku 2018 roku działało ponad 29 tysiąca sklepów internetowych. W porównaniu z rokiem 2013 było to ok 21,1 tysiąca sklepów. Zwiększa się więc liczba podmiotów, które zapewne stanowią dla siebie konkurencję w branży. Z drugiej strony jednocześnie rośnie liczba potencjalnie zainteresowanych zakupem Twojego produktu/usługi przez internet. Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019” wynika, że 62% polskich internautów kupuje online, co oznacza kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Co ma sprawić, że pan Iksiński/pani Iksińska, która wchodzi na stronę z "organika" bez polecenia, kupi właśnie w Twoim sklepie? Dlaczego dobre opisy w tym pomogą? Na początku zapoznaj się z informacjami, które potwierdzają, że odpowiednie treści są bardzo ważne z punktu widzenia potencjalnego klienta.
- 66% konsumentów szuka w internecie informacji o produktach i ich cenach - badanie przeprowadzone przez EY. ("Konsument w dobie omni-channel"2019). Porównują ceny, sprawdzają w Sieci parametry szukanych produktów, zapoznają się z opiniami i recenzjami.
- dla 44% klientów motywacją do zakupów przez internet jest większa ilość informacji o produkcie (E-commerce w Polsce 2019)
Pomyśl, czy chętniej zostajesz na stronie, która sucho podaje właściwości produktu, czy na tej, która opisze go w sposób ciekawy i wyczerpujący? Z całą pewnością wybierasz tę drugą opcję. Dobry opis jest wręcz kluczowy dla sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać dobry opis.
I. Układ treści - struktura opisu
1. Opis produktu nie jest jego specyfikacją.
Oznacza, to że nie powinien polegać na suchym wyliczaniu jego cech. Musi wykraczać poza parametry techniczne (np. waga, długość i pojemność). Należy napisać go przez pryzmat korzyści związanych z jego użytkowaniem, opisać zasady stosowania, główne zalety, wspomnieć elementy obsługi itp. Potencjalni klienci interesują się specyfikacją w kolejnym etapie. Na początku muszą otrzymać opis na temat najważniejszych dzieci. Pamiętaj, że wiele osób nie jest zdecydowanych na zakup i poszukuje użytecznych dla siebie informacji. Jeśli znajdzie je na Twojej stronie, prawdopodobnie na niej dokona zakupu. Ważne jest umieszczenie produktu w kontekście jego relacji z klientem. Musisz opisać to, do czego produkt będzie mu służyć, jak ułatwi i wzbogaci jego życie. Opis powinien być tak napisany, aby klient widział oczami wyobraźni, jak używa danego towaru.
2. Jak długi powinien być opis?
Opis powinien być merytoryczny i podkreślać najistotniejsze cechy produktu. Jeśli produkt ma potencjał, wtedy może mieć 2000 zzs i więcej. Dlaczego nie może być zbyt krótki? Wyszukiwarka Google lubi content długi i wartościowy dla czytelnika. Za minimum możemy przyjąć 500 zzs przy produktach o mało skomplikowanej charakterystyce.
3. Zasada odwróconej piramidy czyli...
...odwróć piramidę, aby zatrzymać uwagę klienta. Jest to technika, którą stosuje się do pisania treści internetowych. Polega na umieszczeniu na wstępie opisu/artykułu najogólniejszych a zarazem najważniejszych cech produktu, by skończyć na szczegółowych danych. W skrócie, opisujesz swój produkt od ogółu do szczegółu. Odwróconą piramidę obrazuje poniższa grafika:
Źródło: https://www.jimdo.com/blog/11-golden-rules-of-writing-website-content/
Oto, jak zastosowaliśmy w treści zasadę odwróconej piramidy dla jednego z naszych klientów:
Opracowanie własne Źródło: https://sativapharmacy.eu/pl/p/Krem-konopny-CBD-Zemadol-50ml-Cibdol/88
Przy okazji zastosowaliśmy format treści w kształcie litery F, który dostosowany jest do sposobu czytania w internecie. Wg badań przeprowadzonych przez Nielsen Norman Group, internauci nie czytają treści słowo po słowie, a raczej skanują ekran w określonym porządku, który zbliżony jest kształtem do litery F. Poniżej mapa cieplna, która to obrazuje. Warto wiedzieć, że nie jest to jedyny sposób konsumowania treści w internecie, ale o tym napiszemy w innym artykule.
Źródło fot: https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/
4. Czcionka
Używaj bezszeryfowej i czytelnej czcionki. Nikt nie będzie wytężał wzroku, aby przeczytać Twój opis. Szybciej przejdzie do konkurencyjnego sklepu, na którym nie będzie mieć z tym problemu. Wypunktuj najważniejsze cechy, stosuj też pogrubienia.
II. Język w opisach produktów w sklepie interntowym
5. Rozkoduj archetyp marki
Przed rozpoczęciem sprzedaży powinieneś określić archetyp swojej marki. Archetyp to swojego rodzaju pierwotny charakter czy też wzór. Odpowiada na pytania „skąd jest?”, „czym jest?”, „dokąd zmierza?”. W Twoim przypadku pytania te dotyczą Twojej marki i tego co sprzedajesz.
Odpowiadając na te pytania określisz swoją markę oraz grupę klientów, co ułatwi wybór sposobu komunikowania się z nimi. Szukaj tych, którzy odpowiedzieliby na powyższe pytania podobnie do Ciebie i dostosuj do nich język jakim opisujesz swój asortyment.
6. Określ cel swoich opisów
Nadrzędny cel opisów to sprzedać produkt. Dlatego powinien być napisany specyficznym językiem, którego używanie wymaga przestrzegania pewnych zasad.
Język opisu jest więc językiem sztucznym, nie naturalnym (choć powinien naturalnie brzmieć). Musi być też poprawny także pod względem językowym. Nic bardziej nie poddaje w wątpliwość profesjonalizmu sklepu, jak tego rodzaju błąd ;):
Źródło własne
Przede wszystkim jednak opis powinien przedstawiać klientowi korzyści jakie płyną z kupna danego produktu.
7. Stosuj język korzyści w opisach swoich produktów
Język korzyści polega na pewnym schemacie. Używaj go w opisach, a na pewno sprzedaż wzrośnie. Polega on na wyłuszczeniu cech, zalet i korzyści posiadania produktu.
Stosując go możesz kłaść nacisk na różne aspekty - na emocje, na wartości etyczne, na walory estetyczne. Wszystko zależy od tego, co i komu sprzedajesz. Poniżej podajemy przykłady zastosowania języka korzyści w redagowanych przez nas opisach:
Opracowanie własne Źródło: https://zakupydladzieci.pl/pl/c/Ochraniacze-na-szczebelki/298
Opracowanie własne Źródło: https://autochemia.pl/pol_m_Warsztat_Szczypce-kombinerki-i-obcinaki _Kombinerki-1941.html
8. Wykorzystaj moc liczb w seo-copywritingu
Klienci lubią konkrety, a w powszechnym mniemaniu "liczby nie kłamią", warto więc podawać konkretne liczby w opisach. Działają jednocześnie na wyobraźnię, jak i konkretyzują zalety produktu.
Co bardziej do Ciebie przemawia, słowa "kilka, "wiele", "dużo", czy 7, 100, 1000000? Poniżej przykład z użyciem liczb w opisie kawy:
Źródło: https://www.konesso.pl/product-pol-3754-Kapsulki-Bazzara-Dodicigrancru -do-Espresso-Point-25-sztuk.html
Mieszanka składa się nie z kilkunastu, ale z 12 odmian arabik. Konkret robiący wrażenie.
9. Snuj opowieść czyli storytelling
Dobry opis wciąga klienta, który go czyta. A nic nie wciąga lepiej niż ciekawa historia (i jednocześnie nie różni się bardziej od suchej specyfikacji), musisz więc snuć opowieść o produkcie.
Historia kryjąca się za nim wyróżnia go spośród innych podobnych. Poza tym przykuwa uwagę, dobrze jest więc prowadzić storytelling w sposób sugestywny dla klienta, sprawiający, że oczami wyobraźni widzi siebie cieszącego się kupionym u Ciebie produktem. Oto przykład storytellingu, który zastosowaliśmy w opisie produktu:
Przykład Źródło: Opracowanie własne
10. Zmniejsz ryzyko związane z nieudaną sprzedażą, dzięki tym technikom
Przede wszystkim bądź uczciwy. Nie oszukuj klienta, opis musi być ciekawy, ale też całkowicie zgodny ze stanem faktycznym. Przy jego przygotowywaniu, zastosuj zasadę Pareto. Mówi ona, że 80% ważnych informacji powinno znaleźć się w pierwszych 20% tekstu. Niczego nie musisz dodawać, solidnie informuj.
Pod opisem umieszczaj tzw. social proof czyli społeczny dowód na wartość produktu. Najczęściej są to opinie innych klientów. Pozytywne opinie zachęcają do zakupu. Możesz dodać też oceny produktów wyrażane np. gwiazdkami.
Zredagowanie opisu, który podniesie statystyki sprzedaży może pomóc zasada AIDAL. To skrót od angielskich słów Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie), Action (działanie), Loyalty (lojalność). Musisz tak napisać opis aby: przykuć uwagę klienta, zainteresować go produktem, wzbudzić w nim pożądanie posiadania go, skłonić do działania (czytania, kliknięcia i kupna), i zatrzymać jego lojalność czyli uczynić stałym klientem.
III. Zoptymalizuj opisy produktów w sklepie internetowym pod SEO
Dlaczego opisy produktów w Twoim e-sklepie potrzebują SEO optymalizacji? Zadbanie o dobre jakościowo opisy produktów, to inwestycja, która procentuje cały czas. Jeśli są napisane zgodnie z zasadami SEO, nasz sklep zyskuje lepszą widoczność w Google, dzięki czemu staje się częściej wyszukiwany i odwiedzany przez potencjalnych klientów.
11. Jak prawidłowo zoptymalizować opis produktu pod SEO?
1. Nazwa produktu i treść opisu powinny mieć sformatowane nagłówki H1,H2. Warto zastosować long tile. Wszystko jednak musi brzmieć i wyglądać naturalnie.
2. W tytule/nazwie produktu należy zamieścić określenia, za pomocą których klienci szukają produktu w internecie. Powinien być wprowadzony w kodzie H1.
3. W treści należy wstawić słowo kluczowe. Jak często? To zależy od długości opisu. Nie należy sztucznie wstawiać wiele słów kluczowych. Można przyjąć 1 -2 słowa kluczowe na 500 zzs.
4. Należy dodać zdjęcia, o odpowiedniej nazwie, otagowane
5. Treść opisu powinna być unikalna.
6. Długość opisu zależy od potencjału samego produktu – 500 zzs można przyjąć jako minimum.
7. Wstawić proste call to action wzywające tylko do jednej czynności – np. Dodaj do koszyka; drugi przycisk: Wybierz rodzaj dostawy
8. Pod tekstem warto dodać produkty podobne, do kompletu/zestawu
9. Powinien posiadać przyjazny URL
Zobacz przykład - poniżej wersja obecna
Źródło: https://www.boreas.pl/pl/p/-Kawa-Indie-Monsooned-Malabar-AA-250g/86
Wersja wg Experts4Blogs Źródło: Opracowanie własne Experts4Blogs
IV. Poznaj odbiorcę swoich komunikatów - opisy produktów w sklepie internetowym
12. Stań się klientem – empatia przynosi pieniądze
Jeśli określiłeś już archetyp swojej marki, powinieneś wiedzieć komu chcesz sprzedać swoje produkty. Zacznij myśleć tak jak Twoi klienci. Postaw się na ich miejscu i pomyśl, co Ciebie skłoniłoby do kupna tego, co sam sprzedajesz.
Określ wiek, płeć, grupę zawodową swoich klientów. Dowiedz się, która grupa klientów jest najliczniejsza i do niej głównie kieruj swój przekaz. Pisz w sposób dla danej grupy zrozumiały, co sugerować będzie, że doskonale ją znasz.
13. Proste jest piękne - niezależnie od branży,
Niezależnie od tego co sprzedajesz – opisujesz produkt klientowi. Pisz więc w sposób dla niego zrozumiały. Pamiętaj, że nie musi on być w danej dziedzinie ekspertem. Z tej przyczyny warto unikać w opisach fachowej i trudnej terminologii. Tę lepiej zachować do specyfikacji. Zobacz, jak wygląda przystępny i zrozumiały opis w branży motoryzacyjnej. Jest to opis kategorii, który przygotowaliśmy dla sklepu z narzędziami samochodowymi.
Opracowanie własne Źródło: https://autochemia.pl/pol_m_Warsztat_Szczypce-kombinerki -i-obcinaki-1561.html
Z badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową wynika, że Polacy mało czytają (37% przeczytało 1 książkę w ciągu roku, 9% więcej niż 7). Nie będą więc czytać nudnych tekstów zawierających trudne dla nich słowa, tylko to co ich interesuje - a więc opis produktu.
Źródło: https://www.bn.org.pl/tag-czytelnictwo
Przeglądanie stron internetowych, wygląda w taki sposób, że internauta skanuje jej zawartość w poszukiwaniu istotnych informacji. Dlatego najważniejsze właściwości i cechy produktu, powinny znaleźć się na początku, a kolejne powinny być wytłuszczone, napisane kursywą czy podkreślone. Można stosować nagłówki czy wypunktowane listy. Taki zabieg pozwoli na przyciągnięcie wzroku użytkownika.
Pisz więc tak, aby opis przyciągnął uwagę klienta, skoro już wszedł na Twój sklep, oznacza to, że prawdopodobnie jest zainteresowany Twoimi produktami. Dobrze zredagowany opis zatrzyma go na dłużej.
14. Określ, co najbardziej przemawia do Twojego klienta
Filozofowie zastanawiali się, jak człowiek odbiera świat. Odpowiedzią (nie do końca dla wszystkich) oczywistą były zmysły. Nie wszyscy im zawierzali, poddając w wątpliwość to czy odbierane przez nie bodźce są prawdziwe czy tylko przetwarzane. I teraz Ty musisz rozwikłać tą zagadkę, jeśli chcesz sprzedawać! No, może nie do końca. Ale na bazie archetypu marki, asortymentu i określonej grupy docelowej możesz, przynajmniej w przybliżeniu, określić jaki styl opisu do Twoich klientów najbardziej przemówi.
Podsumowanie
Jak widać właściwe zredagowanie opisu produktu jest jednym z trudniejszych zadań. Kluczowe jest to, abyśmy zwracali uwagę nie tylko na użytkownika, ale też na wyszukiwarkę Google. Dzięki temu będziemy mieć gwarancję wzrostu ruchu organicznego, a to jest jednym z najważniejszych elementów dobrej sprzedaży.