Z pewnością wiele osób chce lub chciałoby założyć bloga, który będzie im służył do zarabiania pieniędzy, jednak nie każdy wie, że należy taki blog dobrze zaplanować. Malo tego, wielu aktualnych blogerów nie planowało swoich blogów w sposób odpowiedni, przez co rozwinięcie wielu projektów odbywało się znacznie dłużej niż faktycznie mogło się rozwijać.
Jaką wybrać tematykę?
Kilka osób pytało mnie, jaką powinni wybrać tematykę do prowadzenia własnego bloga i nie są przekonani czy będą potrafili pisać odpowiednie artykuły. Jest to sprawa bardzo indywidualna i w dużej mierze zależy od dwóch czynników:
- blog będzie prowadzony przez Ciebie?
Jeśli tak, ważną kwestią jest to, na jakim temacie dobrze się znasz lub jaką tematykę lubisz. Nie musisz od razu być ekspertem w danej branży, ważne jednak abyś przed opublikowaniem artykułu, kontaktował się z ekspertami, aby upewnić się, że dane wpisy nie zawierają błędów.
- będę zlecał pisanie artykułów
Wybierając ten wariant, masz nieco łatwiejsze zadanie, gdyż możesz skupić się np. na tym, aby wybrać tę branżę, w której można najwięcej zarobić, jak np: finanse, medycyna. Wadą wybrania dochodowego tematu jest fakt, że jest on bardzo konkurencyjny. Nie mniej osobiście uważam, że przy odpowiedniej strategii w każdej kategorii można znaleźć miejsce dla siebie.
Od czego zacząć?
Pierwszym krokiem (z technicznego punktu widzenia) bez wątpienia musi być nazwa domeny, miejsce gdzie ją zarejestrujemy i serwer. Zakładamy konto np. w Hekko.pl, tam rejestrujemy domenę i wykupujemy hosting.
Następnie instalujemy CMS WordPress (oczywiście można inny) i wgrywamy odpowiedni i wcześniej wybrany szablon graficzny. Szablon polecam raczej kupić niż wgrać darmowy. Kupione szablony są bezpieczniejsze i znacznie profesjonalniej wyglądają od darmowych odpowiedników. Ważnym aspektem jest też własne logo, dzięki niemu ewentualne strony partnerskie będą umieszczały do nas odnośniki i tym sposobem będziemy budować markę.
- rejestrujemy domenę: 10 zł netto rejestracja, przedłużenie 60 zł netto
- kupujemy serwer: 50 zł-100 zł netto rocznie
- zakup szablonu: 200 zł – 300 zł netto
- logotyp: 50 zł – 500 zł netto (jest to raczej niższy ale rozsądny zakres cen)
- czas pracy osoby, która wszystko zainstaluje i ewentualnie zarejestruje
Jak zaplanować kategorie?
Jest to jeden z elementów o których wielu zapomina. Dopasowanie odpowiednich elementów jest nie tylko bardzo istotne z punktu widzenia użytkownika ale również z punktu widzenia robota Google, dzięki któremu nasz blog będzie lepiej indeksowany, a co za tym idzie będzie osiągał lepsze pozycje i większy ruch.
- dla użytkownika
W tym miejscu należy zastanowić się, o czym będziemy pisać na naszym blogu. Jeśli zdecydowaliśmy pisać o finansach, trzeba przemyśleć, na ile jesteśmy w stanie doprecyzować tę ogólną tematykę, która przecież zawiera: inwestowanie (w nieruchomości, złoto, walutę itp), podatki (dla osób prywatnych, firm, instytucji), ubezpieczenia, kredyty itp. Zastanów się zatem, w jakiej podkategorii jesteś w stanie pisać i jak możesz dla niej stworzyć kolejne podkategorie. Staraj się, jak najbardziej doprecyzować swoją myśl.
- dla Google
Konstrukcja wyszukiwarki Google jest na tyle zaawansowana, że świetnie radzi sobie z indeksowanie znalezionych treści, nie mniej strony muszą mieć odpowiednią konstrukcję. Każda wymyślona przez nas podkategoria powinna być weryfikowana za pomocą takiego narzędzia, jak np: planer słów kluczowych (jest częścią systemu AdWords). Za jego pomocą sprawdzimy, które frazy kluczowe (w tym nasze kategorie i podkategorie) są wyszukiwane przez internautów. Tu warto wspomnieć, iż nie należy wybierać tylko tych najbardziej popularnych, gdyż będzie trudno dostać się na pierwszą stronę na te właśnie frazy.
Jak zaplanować tematy?
Planowanie tematów powinno być nieco zbieżne z planowaniem kategorii. Niemniej warto, moim zdaniem, na samym początku szczegółowo przeanalizować kategorie i podkategorie, które zrobiliśmy, a następnie spróbować ułożyć tematy do nich na przyszłe artykuły. Następnym etapem powinno być przeanalizowanie każdego tematu pod kątem potencjalnych fraz kluczowych, które są wyszukiwane przez internautów. Do tego celu używamy przedstawiony wcześniej planer słów kluczowych. Na każdy artykuł, powinniśmy wybrać mniej więcej 3-8 fraz kluczowych, którymi nasycimy dany artykuł.
- planujemy pierwsze artykuły na podstawie kategorii
- piszemy tematy do artykułów startowych
- każdy artykuł analizujemy pod kątem poszukiwanych przez internautów fraz kluczowych
- modyfikujemy tematy i artykuły o wynik wcześniejszej analizy
Podsumowując
Planowanie jest bardzo ważnym elementem i pozwala nam znacznie przyspieszyć pozyskiwanie ruch na potencjalny blog. Nie wolno zapominać, iż poza użytkownikami dla których prowadzimy dany blog, jest również wyszukiwarka Google, dzięki której możemy pozyskać wiele wartościowego ruchu.