Model AIDA w copywritingu – dlaczego warto go stosować?

Każdy copywriter pracuje nad tym, aby jego teksty wyróżniały się na tle innych. To niezwykle trudny cel do osiągnięcia, szczególnie w Internecie, gdzie jest pełno treści. Co w takim razie zrobić, aby ludzie czytali Twoje teksty? Jedną z popularniejszych technik, która doskonale sprawdza się w marketingu i reklamie, jest model AIDA. Przeczytaj artykuł poniżej, a dowiedziesz się, jak AIDA pomaga również copywriterom.

Co to jest AIDA?

AIDA to model, który identyfikuje etapy, przez które przechodzi osoba (konsument) podczas zakupu produktu lub usługi. Dzięki temu, osoby, które pracują w marketingu czy reklamie są w stanie prześledzić drogę zakupu, jaką przechodzi potencjalny klient.

Termin AIDA to akronim:

AAttention (Uwaga)

IInterest (Zainteresowanie)

DDesire (Pożądanie)

AAction (Działanie)

W dalszej części artykułu znajdziesz rozwinięcie każdej z liter i dowiesz się o konkretnych działaniach w poszczególnych etapach modelu.

Kto stworzył model AIDA?

Twórcą modelu AIDA jest Elias St. Elmo Lewis. Był on pionierem reklamy i podkreślał jej ogromną wagę w społeczeństwie. Lewis opracował model w 1898 roku  w celu wyjaśnienia, jak działa sprzedaż osobista. To oznacza, że AIDA towarzyszy nam przez ponad 120 lat i nadal doskonale sprawdza się w marketingu czy reklamie.

 

AIDA - jakie działania kryją się za poszczególnymi literami?

A – Attention, czyli jak przyciągnąć uwagę

Za pierwszą literą akronimu AIDA kryje się słowo uwaga (ang. attention). W pierwszym etapie bardzo ważne jest, aby odbiorca Cię zauważył. Jednak to niejedyne zadanie, które czeka Cię na samym początku tego modelu. Na tym etapie równie ważne jest budowanie świadomości marki. Pokaż, że istnieje konkretna firma która sprzedaje produkty lub usługi. Kto się kryje za tym przedsiębiorstwem? Co je wyróżnia na tle innych?

Żyjemy w czasach, w których stykamy się z mnóstwem informacji. Przyczynił się do tego rozwój nowych mediów, czyli między innymi Internetu oraz mediów społecznościowych. Ludzie są przyzwyczajeni do scrollowania, przeglądania wielu komunikatów oraz natłoku informacji. Zwykle na treść czy post w mediach społecznościowych poświęcają kilka sekund. Jak zwrócić na siebie uwagę w tak krótkim czasie?

Copywriterzy stosują przeróżne metody, które wyróżnią ich teksty spośród masy innych. Nie wszystkie techniki są na tyle skuteczne, żeby poprowadziły czytelników do kolejnych etapów modelu AIDA. Jedną z takich metod jest clickbaitowy tytuł.

Clickbaitowy tytuł nie działa najlepiej w długofalowym procesie, jakim jest AIDA. Owszem, przyciągniesz uwagę czytelnika. Użytkownik Internetu kliknie w tytuł i przejdzie do artykułu. Jednak jego treść może go niemile zaskoczyć.

Źródło: wp.pl

Co to oznacza w modelu AIDA? To, że nie poprowadzisz potencjalnego klienta do kolejnego etapu. Clickbaitowe tytuły mają to do siebie, że nie przedstawiają tego, czego spodziewa się czytelnik (lub robią to w małym stopniu). Odbiorca od razu się zniechęca i rezygnuje z dalszego czytania.

Jakie są inne metody, które przyciągną uwagę czytelnika?

Kreatywne tytuły, śródtytuły - czytelnicy zawsze zwracają uwagę na tytuł. To pierwsza rzecz z którą się stykają. Od niego zależy, czy odbiorca zdecyduje się przeczytać tekst. Jeśli zastosujesz chwytliwy nagłówek, który odnosi się do treści, czytelnik kliknie w artykuł i przede wszystkim zostanie.

Źródło: esclusiva.pl

Potęga liczb - wiele badań marketingowych udowadnia, że liczby mają niezwykłą moc. W dużej mierze przekonują ludzi do zakupu. Zobacz na przykładzie poniżej.

Wiele naszych klientów kupiło ten telefon. Według ich opinii 
na naszej stronie internetowej, sprawdza się doskonale.

Brzmi realistycznie, ale czy czujesz się przekonany do zakupu? A teraz zobacz ten przykład:

Ponad 30 tysięcy naszych klientów kupiło ten model telefonu. 
Według ich opinii na naszej stronie internetowej, produkt uzyskał 
4,8/5 gwiazdek, co świadczy, że sprawdza się doskonale. 

Konkretne liczby stanowią rzetelne dane. Są najlepszym sposobem na to, aby przekonać kogoś do zakupu.

I - Interest - jak najskuteczniej zainteresować odbiorcę?

Na tym etapie odbiorca wie, że istnieje dana marka czy firma, które sprzedaje produkty lub usługi. Teraz najważniejszym zadaniem jest zainteresowanie odbiorcy. Potrzebuje on bodźca, który sprawi, że zostanie z marką na dłużej.

Zanim przystąpisz do pracy, pamiętaj o niezwykle ważnej kwestii: jeśli chcesz sprzedać komuś towar lub usługę, dowiedz się o nim jak najwięcej. Im więcej wiesz na temat potencjalnego klienta, tym szybciej i łatwiej osiągniesz zamierzony cel. W tym pomoże Ci model persony. Technika ułatwi Ci stworzenie profilu klienta. Z takimi informacjami stworzysz niezwykle skuteczne komunikaty, które zaciekawią konsumenta. Więcej na temat modelu persony znajdziesz w naszym artykule.

Jeśli chcesz, żeby klient zainteresował się produktem lub usługą, zastanów się, co jakie cechy wyróżniają towar na tle konkurencji. Na przykład, twórcy płynu do mycia naczyń Fairy pokazują swój produkt jako najwydajniejszy na rynku. Reklamy przedstawiały specjalne testy Fairy oraz innego, popularnego płynu do mycia naczyń.

 

D - Desire - spraw, by klient pożądał produkt lub usługę

Trzeci etap modelu AIDA to wzbudzenie pożądania w konsumencie. To jest miejsce, w którym przekonujesz klienta, że produkt lub usługa są mu niezwykle potrzebne. Masz dwie możliwości, żeby tego dokonać.

Pierwszy sposób polega na emocjonalnej reklamie produktu. Wiele konsumentów kupuje pod wpływem emocji, co dla sprzedawcy jest bardzo korzystne. Wtedy klient podejmuje szybko decyzję na temat zakupu. Opowiedz historię, w której przekażesz emocje - smutek, radość, przerażenie - w zależności od tego, co chcesz osiągnąć. Na przykład firma Allegro wypuściła wiele reklam, w których historie wzruszały odbiorców.

Jak z perspektywy copywritera możesz tego dokonać? Wykorzystaj metodę storytellingu. Storytelling polega na sprzedaży produktu lub usługi za pomocą opowieści. Historia angażuje odbiorcę emocjonalnie, co sprawia, że masz ogromną szansę na sprzedaż. Skuteczny storytelling powstaje z faktów, które stanowią logiczną całość oraz zawiera przesłanie. Odbiorca musi uwierzyć w Twoją historię, żeby doszło do skutecznej sprzedaży.

Zobacz na przykładzie poniżej:

Źródło: verofornature.pl

W tym opisie produktu, autor odwołuje się do wakacyjnych wspomnień znad Morza Śródziemnego. Kraje śródziemnomorskie są niezwykle popularnym wyborem wypoczynku wśród Polaków. Dlatego konsument szybko utożsami się z przedstawioną historią. Opis produktu odwołuje się do pozytywnych, radosnych wspomnień. Dzięki sentymentalnemu wydźwiękowi, klient kupi świecę zapachową pod wpływem emocji.

Drugi sposób odwołuje się do racjonalnej sprzedaży produktu lub usługi. Podajesz konkretne dane na temat produktu: jego cechy, zalety oraz korzyści. W copywritingu niezwykle popularną metodą sprzedaży racjonalnej jest język korzyści. Co z tego zakupu będzie miał klient? To właśnie korzyść stanowi fundament komunikatu. Więcej na temat języka korzyści dowiesz się z artykułu na naszym blogu.

 

A - Action - czyli podejmij działanie!

Ostatni etap modelu AIDA to miejsce, w którym nakłonisz potencjalnego klienta do działania (ang. Call To Action). Istnieje kilka możliwości, które ułatwią Ci doprowadzenie konsumenta do finalnego zakupu.

Metoda niedostępności - zaznacz, że posiadasz ostatnie sztuki produktu i wkrótce nie będzie on dostępny. Wtedy klienci czują się bardziej zmotywowani do podjęcia decyzji. Jeśli towar niedługo zniknie, to musi podjąć decyzję jak najszybciej.

Finalna wyprzedaż specjalnych ściereczek do kurzu dla alergików. 
Ostatnie sztuki w naszym asortymencie! 

Edycja limitowana - konsumenci kochają rzadkie produkty, które są dostępne tylko w określonym czasie i w niewielkiej ilości. Im mniej czasu mają na zakup, tym szybciej podejmują decyzję.

Sezonowy smak chipsów. Edycja limitowana - dostępne tylko do końca lata! 

Zaoferuj coś za darmo - kolejną rzeczą, którą uwielbiają konsumenci, to rzeczy, za które nie muszą płacić. Wiele platform streamingowych oferuje okres próbny użytkowania całkowicie za darmo. To najlepsza reklama serwisu. Klient przetestuje go, przywiąże się, a ostatecznie kupi usługę. Tak samo jest w przypadku produktów. Drogerie często dodają darmowe próbki kosmetyków czy perfum. Konsument przetestuje towar, a jeśli mu się spodoba - kupi.

Źródło: primevideo.com

No Comments Yet.

Leave a comment