Powiadomienia push, czyli Twoja szansa na bezpośredni kontakt z klientem. Czym są powiadomienia push i jak powinny wyglądać z perspektywy copywritera?

Powiadomienia push to komunikaty, z którymi masz kontakt na co dzień. Zapewne nie zwracasz jednak na nie zbyt dużej uwagi. Po przeczytaniu pierwszego zdania może nawet Ci się wydaje, że nie masz pojęcia o czym piszemy. Nic bardziej mylnego! Korzystasz z Messengera i dostajesz na telefonie powiadomienia o nowych wiadomościach? Facebook przypomina Ci o urodzinach znajomych i nowych postach? A może ulubiona gra daje Ci znać, że już najwyższy czas skończyć dawno rozpoczęty poziom? Każda z wspomnianych sytuacji opisuje właśnie powiadomienia push. A to tylko skrawek informacji na ich temat. Zostań z nami, przeczytaj artykuł i stań się ekspertem od tworzenia powiadomień push!

 

Czym jest powiadomienie push? Krótkie wprowadzenie do dobrze znanych rozwiązań

W najprostszej formie powiadomienia push to krótkie komunikaty, które swoim wyglądem przypominają trochę okienka wiadomości sms. Najczęściej otrzymuje się je na urządzeniach mobilnych, ponieważ powiadomienia push mają swój początek w aplikacjach na telefony. Za twórcę mobilnych powiadomień push uważa się firmę Apple. To właśnie ona w 2009 roku umożliwiła po raz pierwszy wysyłanie ich za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 

Coraz częściej wykorzystywana jest również wersja powiadomień wysyłanych przez przeglądarki internetowe. Dzięki temu można je spotkać zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych i tabletach. Powiadomienia web push są kompatybilne z wieloma przeglądarkami: Chrome, Safari, Opera oraz Firefox, jak i systemem operacyjnym Android. Powstały jednak znacznie później niż pushe mobilne - w 2015 roku.

Powiadomienia push nie są zatem nowym rozwiązaniem. Praktycznie każdy z nas dostał już przynajmniej kilkaset takich komunikatów. Krótkie, zwięzłe i zachęcające treści pojawiają się na ekranie urządzenia. Nawet, jeśli w danej chwili nie korzystasz z konkretnej aplikacji lub strony internetowej. Wystarczy, że masz połączenie z Internetem  otwartą przeglądarkę na komputerze. I oczywiście wyraziłeś wcześniej zgodę na otrzymywanie powiadomień. To ich największy wyróżnik!

 

Z czego konkretnie składa się powiadomienie push? Wygląd wyskakujących okienek

Powiadomienia push na ekranie komputerów, smartfonów i innych urządzeń mobilnych występują w postaci małych prostokątów. W zależności od ustawień, pojawiają się w różnych miejscach. Na urządzeniach mobilnych szukaj powiadomienia push na pasku zadań. Natomiast pushe z przeglądarek pojawiają się na desktopach najczęściej w prawym dolnym rogu ekranu. W  przypadku urządzeń Apple jest to z kolei prawy górny róg.

W skład takiego niewielkiego, prostokątnego powiadomienia wchodzi kilka podstawowych elementów. Proste powiadomienie push składa się z nagłówka, krótkiego zdania i linku, który prowadzi na określoną przez Ciebie stronę. Często występuje również mała, kwadratowa grafika. Cała treść musi być zdecydowanie krótka i zwięzła, ale jednocześnie zachęcająca. Dlatego użyte w push sformułowania to konkretne call to action, któremu ciężko się oprzeć. 

*grafika stworzona jako przykład

 

Istnieje możliwość upiększenia wyglądu prostego powiadomienia push. Drugą propozycją komunikatów jest bowiem tzw. rich push. Charakteryzuje się występowaniem dodatkowych elementów w postaci kreacji graficznej lub zdjęcia w większym rozmiarze. Są również przyciski, w które mogą klikać użytkownicy. Otwiera to znacznie więcej drzwi do personalizacji następnych komunikatów dla Twoich obserwatorów.

*grafika stworzona jako przykład

 

Pamiętaj, że powiadomienia push wysyłane są wyłącznie tym użytkownikom, którzy wyrazili na to uprzednio zgodę. Ważne jest, abyś utrzymywał ich zainteresowanie. W przeciwnym wypadku mogą jednym kliknięciem zrezygnować z subskrypcji. Wyświetlane treści muszą być zatem odpowiednio dobrane. Ważne jest to, aby prowadziły do stron, landing pages lub spersonalizowanych ofert, które naprawdę do nich pasują.

 

Znam już mobilny push i web push… czy to jednak wszystko?

Zdecydowanie nie! Wspomnieliśmy o powiadomieniach mobilnych push oraz web push, ponieważ to dwie najpopularniejsze formy tego rodzaju komunikacji. Istnieje jednak jeszcze kilka opcji. 

 

Powiadomienia push na smartfonie

Okienka z komunikatami z aplikacji mobilnych zna każdy. Wysyłane przez aplikacje treści to powszechnie przyjęta praktyka. Dodatkowo, najczęściej przy pobieraniu aplikacji, użytkownik automatycznie wyraża zgodę na dostawanie powiadomień. Zatem jeśli później nie wyłączy tej opcji w ustawieniach, wciąż będzie je otrzymywał.

 

Powiadomienia web push

Komunikaty z przeglądarek w trakcie ich używania na komputerach, telefonach i tabletach są może mniej powszechne wśród zwykłych użytkowników. Za to bardzo dobrze znane marketerom! Okienka, które wyskakują w trakcie korzystania z przeglądarki to  nie tylko informacje od samej przeglądarki. To również oferty stron internetowych, które subskrybujesz.

 

Powiadomienia push na pulpicie

To jedno z dwóch innych rodzajów powiadomień push, które zapewne spotkałeś. Do tej grupy zaliczają się powiadomienia, które pojawiają się na pulpicie użytkownika sprzętu. Komunikaty są zwykle wysyłane przez aplikacje i programy zainstalowane na danym urządzeniu. Ich tworzenie jest znacznie bardziej skomplikowane. Wymaga to pracy programisty, który wdroży dane rozwiązanie w systemie programów i sprzętów.

 

Powiadomienia push na przenośnych urządzeniach

Ostatnią z opcji są komunikaty push, które pojawiają się na urządzeniach przenośnych. Mówimy tutaj o takich sprzętach, które mają opcję synchronizacji ze smartfonem i umożliwiają zarządzanie powiadomieniami. Najpopularniejszym przykładem może być smartwatch. Dzięki połączeniu między urządzeniem mobilnym a przenośnym wszystkie komunikaty, które otrzymasz na smartfonie pojawią się również na smartwatchu. To obiecujące rozwiązanie na obecnej fali popularności przenośnych urządzeń.

 

Do czego i DLACZEGO powinieneś wykorzystać powiadomienia push?

Najważniejszą z cech i korzyści jakie przynoszą powiadomienia push jest możliwość wyświetlania komunikatów Twoim odbiorcom. Nawet wtedy, gdy nie korzystają aktywnie z aplikacji lub strony. Sam fakt, że korzystają z Internetu umożliwia Ci kontakt z nimi w czasie rzeczywistym. Powiadomienia push pozwalają zatem na utrzymanie zainteresowania i zaangażowania klientów w każdej chwili. Nie tylko w trakcie intencjonalnego przeszukiwania Twoich treści. 

A wszystko to możliwe dzięki jednej zgodzie. Aby dana osoba znalazła się na Twojej liście subskrybentów, musi wcześniej wyrazić zgodę na wysyłanie powiadomień push. Dzięki temu, że każdy użytkownik, zapisany na subskrypcję powiadomień, otrzymuje unikatowe ID - nie potrzeba nic więcej. Nie zbierasz od klientów żadnych danych osobowych, zatem martwisz się o RODO i dodatkowe zgody

Podsumowując, Twój potencjalny klient nie musi zapisywać się na listę newsletterową, ani zgadzać się na dzielenie danymi osobowymi.  Nie ma również takiej potrzeby, aby  używał Twojej strony czy aplikacji żebyś miał z nim kontakt! Brzmi jak raj marketingowca - a to jeszcze nie wszystko.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, powiadomienia push pojawiają się jako wyskakujące okienka bezpośrednio na ekranie urządzenia, które aktualnie używa klient. Co za tym idzie od razu wpadają w oko. W praktyce, potencjalny odbiorca bardzo łatwo  je zauważy i komfortowo otworzy bez konieczności samodzielnego szukania oferowanych treści.

Znaczny wpływ na decyzję odnośnie otwarcia powiadomienia push ma jego treść. Krótkie i zwięzłe komunikaty pozwalają na zrozumienie treści i podjęcie decyzji w praktycznie kilka sekund. Kolorowe grafiki i wezwania do akcji tylko podsycają chęć poznania pełnej treści oferty lub zdobycia oferowanych materiałów. Rodzi to zatem szansę na naprawdę duży współczynnik klikalności i otwarć za niewielką cenę

Niepodważalną i prawdopodobnie największą zaletą powiadomień push jest jednak możliwość łączenia grup odbiorców o tych samych preferencjach. Na podstawie wcześniejszych zachowań użytkownika na stronie albo zakupionych produktów prześlesz mu dopasowaną, spersonalizowaną wiadomość. W ten sposób przekazujesz to, co chcesz i jednocześnie odpowiadasz na potrzebę danych klientów. Znacząco przekłada się to na wzrost pozytywnych reakcji na wyświetlane powiadomienia push. 

 

Do czego zatem mógłbyś wykorzystać powiadomienia push? Praktycznie do wszystkiego! Komunikaty wysyłane tą drogą mają być jak najbardziej aktualne.

Poinformujesz klienta o nowym produkcie. Odpowiesz na działania konkurencji. Dopasujesz treść komunikatu do pogody, wydarzeń na świecie, pory dnia i wielu innych czynników. Od razu poinformujesz odbiorców o darmowych e-bookach, webinarach, zapisach na spotkania, które dostępne są tylko tu i teraz. Dzięki możliwości załączania linków, przekierujesz odbiorców na landing page, podstronę produktu, formularz zapisu na newsletter czy najświeższy artykuł. Możliwości są nieograniczone!

 

Na nic masa powiadomień bez żadnej reakcji - czyli jak pisać skuteczne komunikaty push

Krótka forma powiadomień push może budzić złudną pewność, że należy trzymać się prostych, typowo informacyjnych treści. Nie daj się na to złapać. Powszechnie przyjęte 150 znaków, w których powinno zamknąć się powiadomienie push, wcale Cię nie ogranicza. Zastosowanie odpowiednich technik copywriterskich, wzbogacenie tekstu, czy wykorzystanie dodatkowych funkcjonalności push daje Ci ogromne możliwości wzbudzenia zainteresowania potencjalnych klientów. Poznaj nasze rady odnośnie pisania chwytliwych komunikatów push i zostaw za sobą nudne, bezosobowe wiadomości!

 

Na początku skupimy się na kilku ogólnych zasadach copywritingu, które szczególnie przydadzą się do tworzenia krótkich, ale chwytliwych komunikatów. Prostota i zwięzła forma tekstu wcale bowiem nie oznaczają, że nie może on zainteresować odbiorcy i skłonić go do konkretnego działania.

 

Zatem po pierwsze - KRÓTKO I ZWIĘŹLE

Prostota jest w przypadku powiadomień push kluczem do sukcesu. Skup się na zwięzłym przekazaniu informacji. Szczególną uwagę poświęć nagłówkowi, bowiem to on jako pierwszy przyciągnie uwagę potencjalnego klienta. Zapamiętaj, im mniej wysiłku odbiorca musi włożyć w przeczytanie i zrozumienie komunikatu, tym lepiej. Porzuć zatem skomplikowane sformułowania i wyrazy - zastąp je prostymi formami, które jasno pokażą odbiorcy co zyska i co powinien zrobić.

 

Skup się na odbiorcy

W powiadomieniu push to odbiorca jest najważniejszy. Nie Twój produkt, nie Twoja firma, ale on - Twój potencjalny klient. Wyjdź mu naprzeciw i pokaż, jakie korzyści może osiągnąć lub jakiego problemu może się pozbyć dzięki Twojej ofercie. Zwracaj się również bezpośrednio do potencjalnego klienta - zwrot na “Ty” to podstawa komunikatu push. Taka jest zresztą idea copywritingu - przekonać określone grupy odbiorców, że dany produkt lub usługa spełni ich potrzeby.

 

Powołaj się na innych - społeczny dowód słuszności

Nic nie działa lepiej niż wskazanie zachowań większej grupy ludzi. Jeśli chcesz skłonić swoich odbiorców do wykonania konkretnej akcji, wspomnij działania innych Twoich klientów. Zgodnie ze społecznym dowodem słuszności ludzie znacznie chętniej są skłonni do zrobienia czegoś, jeśli wiedzą, że inni również to zrobili. Pokaż jak wiele osób kupiło Twój produkt lub dołączyło do wydarzenia a znacznie szybciej zyskasz kolejnych zainteresowanych.

 

Nie bój się braku formalności -  siła emoji

Przy konstruowaniu kampanii powiadomień push zdecydowanie warto postawić na wykorzystywanie emoji w komunikatach. Być może nie posługujemy się już pismem obrazkowym, ale obrazki wciąż na nas działają. Kolorowe emoji skutecznie przyciągną uwagę do Twojego tekstu i pozwolą w szybki sposób przekazać myśli. Na plus wyjdzie również oszczędność znaków. Dodatkowo, emoji to świetny nośnik emocji, dzięki czemu odbiorca z łatwością wczuje się w Twój komunikat na znacznie głębszym poziomie.

 

 

Oprócz typowych zasad copywriterskich, bardzo duży potencjał drzemie w samych powiadomieniach push i ich funkcjonalnościach. Platformy i narzędzia do tworzenia takich treści oferują naprawdę wiele opcji, które możesz z powodzeniem wykorzystać. W połączeniu z umiejętnym planem wysyłki komunikatów możesz osiągnąć imponujące efekty.

 

Działaj szybko, czyli teraz

Wysyłanie powiadomień push ma wiele wspólnego z FOMO (Fear of Missing Out). Ludzie nie chcą czytać długich treści. Oni chcą jako pierwsi wiedzieć co się dzieje. Musisz zatem działać natychmiastowo i umiejętnie wykorzystać szansę komunikacji w czasie rzeczywistym. Nie zwlekaj z powiadomieniem - wyślij je od razu, kiedy wypuścisz nowy produkt, zrobisz promocję lub otworzysz zapisy na webinar.

 

Przycisk CTA - zrób to dobrze

Przycisk CTA ma prowadzić do jednego - odbiorca ma w niego kliknąć. To jasne, ale jak go do tego zachęcić? Powiadomienia push nie dają wiele możliwości ustawienia kolorów lub kształtów przycisków. Pozostaje Ci zatem umiejętny dobór słów. Proste i typowe wezwania do działania są na pewno bezpiecznym i łatwym wyborem. Jednak mało skutecznym. Wykaż się odrobiną kreatywności i zamień “Zobacz”, “Zobacz więcej” na znacznie skuteczniejsze “Teraz!”, “Zanim się skończy”, “Nie przegap”.

 

Postaw na obraz

Sam tekst to oczywiście nie wszystko. Powiadomienia push dają Ci możliwość dodania do komunikatu dopasowanej grafiki. Wykorzystanie obrazów może mieć ogromne znaczenie przy statystykach klikalności w powiadomienia. Grafiki i treści wizualne podnoszą atrakcyjność przekazu oraz pomagają w szybszym podjęciu decyzji przez odbiorców. Podoba mi się obraz? Klikam!

 

Nie zmarnuj potencjału personalizacji

Personalizowane treści to w obecnej erze internetu konieczność. Odbiorcy zdecydowanie doceniają dopasowane, skierowane personalnie do nich oferty. Nie martw się, że 150 znaków Cię w tym zakresie ogranicza. Programy do tworzenia komunikatów push dają Ci bowiem opcję tagowania subskrybentów. Możesz zatem każdej z grup dać unikatowy tag i wysyłać do nich inne warianty treści. Gotowe!

 

Jak widzisz, powiadomienia push to treści, które otaczają nas z każdej strony. Biernie odbieramy komunikaty z wielu aplikacji i stron, nawet nie zdając sobie sprawy z ich potencjału. A te krótkie i zwięzłe powiadomienia mają przecież tak wiele do zaoferowania. Zero zmartwień o RODO i zarządzanie danymi osobowymi, kontakt z klientem w czasie rzeczywistym i natychmiastowe dostarczenie informacji o nowościach! Mamy nadzieję, że przekonałeś się zatem do rozpoczęcia kampanii push albo modyfikacji swoich dotychczasowych komunikatów. Wykorzystaj zdobytą u nas wiedzę natychmiast i już teraz stwórz nowe powiadomienia push dla Twoich klientów. Powodzenia!

No Comments Yet.

Leave a comment