Czy nagłówki pod SEO mogą być skuteczne i błyskotliwe? Jak przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta i robota jednocześnie?

W sieci zależy nam na dwóch aspektach: chcemy być widoczni i jednocześnie zwracać na siebie uwagę. Jeśli prowadzisz portal, bloga czy sklep internetowy, doskonale zdajesz sprawę, że uwaga algorytmów Google i potencjalnego klienta/czytelnika są równie istotne. W pierwszym przypadku walczysz o jak najwyższą pozycję w wyszukiwaniach, a w drugim - o zainteresowanie. Czy istnieje sposób, który pogodzi oba aspekty? Tak! Nagłówki są tego doskonałym przykładem. Zapoznaj się z naszym artykułem poniżej, a dowiesz się, że bez problemu pogodzisz tworzenie tytułów i śródtytułów pod SEO i czytelnika.

Co to jest nagłówek? Poznaj 3 najważniejsze funkcje nagłówka

Co to jest nagłówek?

Nagłówek to tekst, który pojawia się na początku strony lub akapitu w artykule. Zwykle wyróżnia się on za pomocą pogrubionej, większej czcionki. W języku HTML nagłówek jest oznaczony literą h. Więcej na ten temat dowiesz się w dalszej części artykułu.

Nagłówek posiada trzy niezwykle ważne funkcje: nawiguje, reklamuje i przede wszystkim pozycjonuje tekst.

Nagłówki doskonale nawigują czytelnika po tekście. Wiele treści w Internecie jest bardzo długich. Nie każdy użytkownik sieci ma czas na przeczytanie całości. Nagłówki pomagają mu w dotarciu do najbardziej interesujących go informacji. Dodatkowo, ułatwia również powrót do tekstu. Dzięki niemu, łatwiej odnajdziesz fragment, na którym zakończyłeś czytanie.

Tytuły i śródtytuły są również najlepszą reklamą dla tekstu. Przyciągający, interesujący nagłówek sprawi, że odbiorca będzie chciał dowiedzieć się więcej na ten temat. Pamiętaj jednak, że clicbaitowe tytuły, które rzeczywiście przyciągną czytelnika, nie są najlepszą reklamą. Dlaczego? Celem clickbaitu jest kliknięcie w artykuł. Jeśli okaże się, że tytuł nie ma nic wspólnego z artykułem, użytkownik sieci opuści stronę i zapewne drugi raz się nie nabierze. W ten sposób stracisz wiele czytelników.

Ostatnia, równie ważna, funkcja to pozycjonowanie tekstów. Nagłówki odpowiadają za widoczność witryny internetowej w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja, tym lepiej dla Ciebie. Większość osób przegląda tylko pierwszą stronę w wyszukiwarce takiej jak Google. I każdy portal, blog czy sklep internetowy dąży do tego, aby znaleźć się w TOP 10. Jeśli odpowiednio zastosujesz w nagłówkach frazy kluczowe, masz ogromną szansę na dobrą pozycję.

 

Jak umieszczać frazy kluczowe w nagłówkach? 3 kluczowe zasady, bez których się nie obejdziesz

Jak umieszczać frazy kluczowe w nagłówkach

Dobranie słów kluczowych do nagłówka decyduje o jego sile. Im lepiej dobierzesz frazy, tym wyższą pozycję uzyskasz w wyszukiwaniach. Z pomocą przyjdą Ci specjalne programy jak Planer Słów Kluczowych od Google. Tam znajdziesz informacje na temat najpopularniejszych fraz kluczowych, które przydadzą się do Twojego tekstu. Poniżej zapoznaj się z najważniejszymi zasadami doboru słów kluczowych do nagłówka.

  1. Fraza kluczowa o największej ilości wyszukiwań powinna znaleźć się w tytule. Najpopularniejsze słowa przyciągają najwięcej odbiorców. 
  2. Temat artykułu powinien zawierać frazę kluczową bez odmiany. W ten sposób, masz szansę na osiągnięcie najlepszych wyników.
  3. W 2 śródtytułach użyj główne słowo kluczowe z tytułu. Zastosuj je w różnych konfiguracjach i odmianie. Algorytmy Google cenią sobie tekst, który brzmi naturalnie, dlatego odmiana słów kluczowych na pewno Ci nie zaszkodzi.

Rodzaje słów kluczowych

Przygotowaliśmy również dla Ciebie krótki podział słów kluczowych. Ich znajomość na pewno pomoże Ci w dalszym pozycjonowaniu tekstów i nagłówków pod SEO. 

  1. Ogólne - proste frazy, które odnoszą się do danej branży. Najczęściej są to pojedyncze wyrazy. Przykład: mechanik, spodnie, klucz
  2. Longtail - tzw. długie ogony. Na jedną frazę składa się więcej wyrazów. Przykład: mechanik samochodowy Wrocław, spodnie jeansowe wysoki stan, klucz francuski z czekolady
  3. Brandowe - wszystkie frazy, które zawierają nazwę marki. Przykład: Nike, Castorama, Esclusiva 
  4. Produktowe - frazy, które dotyczą produktów. Przykład: Samsung Galaxy S21 FE czarny 
  5. Poradnikowe - wszystkie frazy w formie pytania. Przykład: Ile kosztuje montaż rolety rzymskiej?  
  6. Reklamowe - frazy, które wspomagają kampanie reklamowe. Najczęściej wykorzystywane w mediach społecznościowych. Przykład: #GoldenGlobes2022 

 

Jak często ma pojawiać się nagłówek w artykule?

Jak często ma pojawiać się nagłówek w artykule

Funkcja nawigacyjna nagłówka jest niezwykle przydatna. Szczególnie, gdy czytelnik ma przed sobą długi artykuł. Jeśli chcesz, aby śródtytuły w Twoim tekście spełniały swoje zadanie, umieszczaj je w odpowiednich miejscach. Co to właściwie oznacza?

Nagłówki informują o tym, czego dotyczy tekst. Nawigowanie po długiej treści jest bardzo trudne. Dlatego wyróżniający się tekst w postaci śródtytułu to bardzo przydatne rozwiązanie. Pamiętaj jednak, że nagłówek nie spełni swojej roli, jeśli akapit będzie bardzo długi.

Zalecamy, aby akapity w Twoich tekstach miały długość od 500 do 1000 znaków ze spacją (zzs). Jeśli stosujesz w strukturze artykułu wypunktowania, to zastosuj maksymalnie 1200 znaków ze spacją w jednym paragrafie. Wypunktowania poprawiają wygląd wizualny treści i również ułatwiają poruszanie się po nim. Dlatego odrobina więcej treści w tym przypadku nie zaszkodzi.

Co zrobić gdy tekst jest bardzo długi? Zastosuj nagłówki o mniejszej ważności. Jeśli akapit w sekcji z nagłówkiem h2 ma ponad 2000 zzs, zastosuj nagłówek h3, gdzie przedstawisz bardziej szczegółową treść. Tekst będzie zdecydowanie bardziej czytelny.

 

Nagłówki HTML oraz ich hierarchia. Które są najważniejsze?

Nagłówki HTML oraz ich hierarchia. Które są najważniejsze?

W pozycjonowaniu hierarchia nagłówków odgrywa ogromne znaczenie. Jeśli poprawnie zastosujesz wszystkie zasady SEO, Twoje szanse na dobrą pozycję w wyszukiwaniach rosną. Każda hierarchia ma ważne i mniej istotne elementy. Podobnie jest w nagłówkami. Poniżej dowiesz się w jaki sposób stosować nagłówki oraz które odgrywają najistotniejszą rolę.

Nagłówki h1, h2, h3

Nagłówek h1 zajmuje najwyższą pozycję w rankingu. Ma on największą moc, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Skorzystasz z niego tylko raz. Nagłówek h1 to nic innego jak tytuł artykułu. Tutaj umieszczasz najpopularniejsze i najważniejsze słowa kluczowe, na przykład frazę: rolety rzymskie. Pamiętaj, żeby tytuł brzmiał naturalnie. Na to również zwraca uwagę algorytm Google.

Nagłówek h2 to dobrze znany Ci śródtytuł. W tej sekcji umieszczasz między innymi słowo kluczowe z tytułu, ale w odmianie. To również doskonałe miejsce do zastosowania popularnych fraz kluczowych typu longtail, jak rolety rzymskie do kuchni. Nagłówek h2 nie ma limitów, jeśli chodzi o jego zastosowanie w tekście.

Nagłówek h3 to podtytuł,  który stosujemy w celu rozwinięcia tematu ze śródtytułu. W tym miejscu zastosujesz mniej popularne i często bardziej szczegółowe frazy, które nawiązują do słów kluczowych z nagłówka h2. Doskonałym przykładem będzie fraza kluczowa rolety rzymskie białe do kuchni.

Nagłówki h4, h5, h6

Nagłówki h4, h5 oraz h6 są niezwykle rzadko używane w tekstach pod SEO. Im wyższy stopień, tym mniejsza jego moc. W tych sekcjach pojawiają się  niezwykle detaliczne treści, najczęściej dla osób najbardziej zainteresowanych tematem. W nagłówkach możesz również zamieszczać słowa kluczowe. Jednak nie będą one miały takiej mocy, jak w przypadku h1, h2 oraz h3.

 

Jak stworzyć nagłówek do artykułów SEO? Czy to skomplikowane?

Jak stworzyć nagłówek do artykułu SEO?

Tworzenie nagłówków do artykułów SEO nie jest za bardzo skomplikowane. Pamiętaj o trzech kwestiach:

  1. Tytuł/śródtytuł musi zawierać frazy kluczowe. To one odpowiadają za pozycjonowanie. Im lepsza optymalizacja nagłówków, tym masz większą szansę na lepszą pozycję w wyszukiwaniach.
  2. Dobrze napisany nagłówek odnosi się do akapitu. Jeśli czytelnik nie znajdzie odpowiednich informacji, których się spodziewał po przeczytaniu nagłówka, będzie zawiedziony. Źle skonstruowany tytuł/śródtytuł, który nie odnosi się do treści, zniechęci odbiorcę do Twoich kolejnych tekstów.
  3. Nagłówek ma za zadanie zaintrygować czytelnika. Spraw, żeby jego treść zaciekawiła odbiorcę.

Jeśli chodzi o stronę techniczną, to nie zapomnij o odpowiednim oznaczeniu nagłówka. Zapisz je w kodzie HTML za pomocą specjalnych symboli. Jest to niezwykle ważne, kiedy wrzucasz tekst na stronę internetową. Niektóre platformy blogowe, jak WordPress, posiadają już taką funkcję w edytorze tekstu. Wystarczy, że zaznaczysz treść, która jest w Twoim tekście tytułem lub śródtytułem, a następnie wybierzesz opcję tworzenia nagłówka.

Symbolem <h1> oznaczamy początek nagłówka, a znak </h1> oznacza jego koniec. Zobacz poniżej jak wygląda gotowy nagłówek:

<h1>Tutaj podajesz cały nagłówek</h1>

Nie umieszczaj spacji między symbolem początku/końca, a wyrazem, który do niego przylega. Wtedy nagłówek nie zadziała i tekst nie będzie miał dużej mocy.

5 sposobów na stworzenie chwytliwego tytułu i śródtytułu

5 sposobów na stworzenie chwytliwego nagłówka

W poprzednim akapicie poznałeś tworzenie nagłówka pod SEO od strony technicznej. W tej sekcji poznasz techniki, które przyciągną uwagę czytelnika.

Ogromna moc liczb

Liczby działają na wyobraźnię i zdecydowanie królują w marketingu i copywritingu. Liczby dla czytelnika są wyznacznikiem prawdy, świata rzeczywistego. Doskonale działają również na wyobraźnię. Dlatego, stosowanie liczb w nagłówkach jest niezwykle popularne.

Przykład: 10 powodów, dla których warto przejść na dietę roślinną.

Jakie masz pytanie?

Zadaj pytanie! Użytkownicy sieci najczęściej szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Dlatego nagłówki w formie pytań przyciągną uwagę czytelnika, ponieważ będzie chciał poznać odpowiedź.

Przykład: Jak założyć sklep internetowy? Dlaczego warto kupić najnowszą konsolę od Sony?

Pomogę Ci rozwiązać Twój problem. Dowiedz się jak to zrobić!

Rozwiąż problem. Równie popularne jest szukanie rozwiązań na problematyczne sytuacje. Ludzie poszukają pomysłów na rozwiązanie skomplikowanej sprawy. Dlatego nagłówki, które pokazują, że pomogą im ten problem rozwikłać, są niezwykle popularne. Zastosuj podany schemat i ściągnij masę odbiorców do swojego artykułu.

Jak pozbyć się/wyeliminować [problem] bez [rzecz/czynność, 
której nie lubi odbiorca] w [przedział czasowy, najlepiej z liczbą].

Przykład: Jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez ćwiczeń w 10 dni.

Dwuznaczne słowa

Skorzystaj z gry słów. Tytuły oraz śródtytuły, które brzmią dwuznacznie, wzbudzają ogromne zainteresowanie. Co autor miał tak naprawdę na myśli? Czytelnik na pewno będzie ciekawy Twoich intencji.

Przykład: Gdzie diabeł nie może, tam copywritera pośle! Dlaczego warto skorzystać z usług copywritera do pisania skomplikowanych artykułów?

Fantastyczny, dziwny, szalony, absurdalny, czyli przymiotniki w akcji

Przykuj uwagę przymiotnikami. Przymiotniki grają na emocjach. Pamiętaj jednak, że te najbardziej popularne nie przyciągają takiej uwagi. Dlatego wybierz  oryginalne przymiotniki i skutecznie zwróć uwagę odbiorcy.

Przykład: Absurdalne przepisy w USA, o których nie miałeś pojęcia.

 

Teraz jesteś gotowy do przygotowania ciekawego i skutecznego nagłówka pod SEO. Jeśli nie masz jednak czasu na tworzenie unikalnego contentu, który ściągnie ruch na Twoją stronę, skontaktuj się z nami! Zapoznaj się z naszą ofertą. Napisz do nas, a my stworzymy dla Ciebie nagłówki, które zaciekawią niejednego potencjalnego klienta.

No Comments Yet.

Leave a comment