Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak z nią walczyć? Uchroń się przed skokami pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania

Na pewno z największą starannością wdrażasz na swojej witrynie wszystkie najpopularniejsze wskazówki z zakresu SEO. Dbasz o to, żeby Twój content był unikatowy i wartościowy. Tworzysz przejrzystą strukturę treści - odpowiednio dobrane nagłówki, kategorie, tagi, rozbudowane opisy produktów. Nawet linki, które prowadzą do Twojej strony są, według Ciebie, najwyższej jakości. I co dostajesz w zamian? Google żongluje kilkoma Twoimi podstronami w odpowiedzi na najważniejsze dla Ciebie słowo kluczowe. Zamiast stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania, raz jesteś na pierwszej stronie… a raz gdzieś w odmętach dziesiątych czy setnych stron wyszukiwania. Dlaczego Cię to spotyka? Mamy pewne podejrzenia! Być może dotknęła Cię kanibalizacja słów kluczowych. W poniższym artykule powiemy Ci czym jest to zjawisko i jak najskuteczniej możesz z nim walczyć.

 

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Krótko o Twoim ukrytym wrogu

Kanibalizacja słów kluczowych występuje wtedy, gdy więcej niż jedna podstrona danego serwisu została zoptymalizowana przy użyciu tej samej frazy kluczowej. Dotyczy to różnych tekstów i treści: opisów produktów, opisów kategorii czy artykułów poradnikowych na blogach. Treści te nie muszą być nawet klasyfikowane jako identyczne, jak w przypadku duplicate content. Wystarczy, że tematycznie są do siebie mocno zbliżone i w związku z tym nasycone mnóstwem tych samych fraz.

Kanibalizacji sprzyja również używanie w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym tych samych anchorów dla linków, które prowadzą do różnych miejsc w witrynie.

Wtedy, wyszukiwarki w odpowiedzi na zapytanie, z użyciem wybranej frazy kluczowej, znajdują więcej niż jeden odpowiadający mu adres URL pochodzący z Twojej witryny. I co w takim przypadku? Cóż… Twoje własne treści walczą między sobą o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Roboty Google nie wiedzą, która z podstron jest ważniejsza i bardziej odpowiednia, więc co jakiś czas zamieniają pozycję wszystkich dostępnych opcji. Zatem, raz to podstrona A Twojej witryny jest wyżej. Za kilka dni jest to już jednak podstrona B. I tak na zmianę. Skoki pozycji Twoich treści w wyszukiwarce powinny być zatem dla Ciebie pierwszym dzwonkiem alarmowym, że coś jest nie tak.

 

Ale skąd mam wiedzieć, czy coś jest z moimi treściami nie tak? Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych w serwisie?

Wiesz już czym jest kanibalizacja słów kluczowych. Teraz odpowiedz sobie na pytanie: Czy to problem, który mnie dotyka? Bardzo często kanibalizacja dzieje się na popularnych stronach internetowych, a ich właściciele nie mają o tym pojęcia.. Łatwo wpaść w pułapkę tych samych słów kluczowych w różnych miejscach, jeśli treści dotyczą tego samego. Zwłaszcza niszowe witryny, z ograniczoną tematyką treści, borykają się z tym problemem. Najważniejsze jednak to wiedzieć, jak sprawdzić czy kanibalizacja słów kluczowych nie dzieje się właśnie u Ciebie.

 

PO PIERWSZE: Z ogromną dokładnością i systematycznością monitoruj pozycje fraz kluczowych

Najpierw zwróć uwagę, czy występują bardzo duże skoki pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. Jeżeli jednego dnia na konkretne słowo kluczowe strona A znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, kilka dni później spada o kilkanaście pozycji, a kolejne kilka dni później znowu wraca na szczyt - możesz mieć problem z kanibalizacją słów kluczowych. Prawdopodobnie minimum dwie Twoje podstrony jednocześnie walczą o uwagę Google i roboty nie wiedzą co wybrać. W efekcie pozycjonują Twoje treści naprzemiennie.

 

PO DRUGIE: Ułatw sobie zadanie i skorzystaj z profesjonalnych narzędzi, które odpowiednio zidentyfikują problem

  • Google Search Console - pozwoli Ci na przejrzenie adresów URL, które wyświetlają się na wybraną frazę kluczową. W zakładce “Skuteczność” możesz wyszukać słowo kluczowe i następnie kliknąć w opcję “Strony”. W ten sposób możesz wyświetlić przypisane do niego adresy URL z zakresu Twojej witryny. Przeanalizuj je, zobacz czy nie wymagają optymalizacji, a jeśli pozycjonujesz wiele adresów na jedna frazę - niestety, kanibalizujesz słowa kluczowe!
  • Senuto - Raport “Kanibalizacja”  - to dedykowana zakładka, w której znajdziesz słowa kluczowe, które występują pod różnymi adresami URL. Możesz również zobaczyć tam wahania pozycji tych fraz w częstotliwości dziennej lub tygodniowej. Musisz się zastanowić, czy obecność wybranych fraz w adresach to już kanibalizacja czy tylko urozmaicenie treści. Weź jednak pod uwagę, że im większe zanotujesz skoki pozycji, tym większe prawdopodobieństwo, że jednak masz problem.
  • Ahrefs - także z powodzeniem pomoże Ci wykryć kanibalizację słów kluczowych. Możesz sobie pomóc poprzez wyszukanie adresu witryny i wejście w zakładkę “Organiczne słowa kluczowe”. Otrzymasz listę fraz kluczowych, na które Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania. Wyeksportuj wyniki albo posortuj je według kolumny “Słowo kluczowe”. W ten sposób zobaczysz, które słowa kluczowe występują zbyt często i mogą zakłócać pozycjonowanie Twoich podstron.

 

PO TRZECIE: Lepiej przeciwdziałać niż działać po fakcie

To złota rada dla początkujących! Warto już na wstępie odpowiednio się przygotować: zaplanować strukturę strony, dobór słów kluczowych i na co będziesz linkować. Unikniesz wielu kłopotów i frustracji, że plan nie idzie tak, jak należy. Może nawet nie będziesz potrzebował wskazówek, jak potwierdzić kanibalizację słów kluczowych na swojej stronie. Jeśli jednak.. nic się nie martw, wszystko da się naprawić.

 

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych. Zobacz jakie błędy mogłeś popełnić na swojej stronie

Zazwyczaj do kanibalizacji słów kluczowych przyczynia się kilka czynników jednocześnie. Nie zawsze nawet możesz zdać sobie sprawę z tego, że stosowane przez Ciebie metody mogą skutkować jakimiś problemami. Przyjrzyjmy się zatem głównym aspektom, na które szczególnie powinieneś zwrócić uwagę.

 

1. Występowanie w ramach witryny podstron o bardzo zbliżonej tematyce/publikowanie wielu treści o podobnej tematyce

Naturalnie wtedy przychodzi na myśl używanie tych samych słów kluczowych i optymalizowanie stron na te same frazy. Jest to jednak złudne przekonanie, które w bardzo szybki sposób może skazać Twoją witrynę na pułapkę kanibalizacji słów kluczowych. Dawniej Google czasem dopasowywał podstronę o podobnej tematyce do strony pojawiającej się w wynikach wyszukiwania wyżej i dzięki temu witryna mogła zyskać większą widoczność w wynikach organicznych. Jednak obecnie to rzadkość i optymalizowanie na te same frazy przyniesie więcej problemów niż korzyści. Lepiej z góry ustalić na jakie inne frazy można skierować podstronę.

 

2. Niepoprawna architektura informacji witryny

Nieodpowiednia struktura informacji w obrębie Twojej strony może odpowiadać za znaczną część kanibalizacji słów kluczowych. Tagi, które pokrywają się nazwami i tematyką z kategoriami czy innymi tagami. Bardzo zbliżone do siebie kategorie, ale w różnych obszarach strony. Czy też zbyt duża liczba tagów, które pokazują te same wyniki. To wszystko powoduje, że o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania prawdopodobnie walczysz.. sam ze sobą. 

 

3. Duplikowanie treści

Z duplikowaniem treści mamy do czynienia wtedy, kiedy zawartość dwóch różnych podstron jest identyczna lub tylko nieznacznie się różni. Bardzo często problem ten dotyka sklepów internetowych, które oferują różne warianty tego samego produktu. Stworzenie dla każdego wariantu różnych podstron to zły pomysł, ponieważ będą one same ze sobą konkurować o dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

4. Brak spójności w linkowaniu wewnętrznym

To jeden z często powtarzających się błędów. Brak konsekwencji przejawia się głównie poprzez tworzenie odnośników do wielu różnych podstron poprzez te same anchory (klikalny tekst linku). Teksty w tych linkach są podpowiedzią dla robotów wyszukiwarek czego mogą się spodziewać po wejściu w nie. W przypadku kiedy przekierujesz poprzez użycie tej samej frazy do dwóch różnych podstron, możesz zauważyć wahania pozycji obu z nich w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, może okazać się, że ważniejsze podstrony wcale nie mają wystarczającego linkowania, tak jak oczekiwałeś.

 

5. Brak konsekwencji w linkowaniu zewnętrznym

Identyczna sytuacja, jak przy linkowaniu wewnętrznym, może mieć miejsce przy pozyskiwaniu backlinków z innych witryn. Jeżeli okaże się, że przy użyciu podobnych anchorów, linkujesz do dwóch lub więcej różnych podstron to nie masz co liczyć na wysoką pozycję w Google. W celu uniknięcia kanibalizacji słów kluczowych w tym aspekcie, powinieneś bardzo dokładnie przeanalizować swój plan linkowania i opracować grupy słów kluczowych, którymi możesz zastąpić te podstawowe.

 

Skutki kanibalizacji słów kluczowych - jakie szkody może wyrządzić z pozoru niewielki błąd

Niedopracowana albo nieodpowiednia strategia optymalizacji stron i linkowania mają praktycznie bezpośredni wpływ na całość działań SEO. Wyobraź sobie, że stworzyłeś idealne opisy kategorii i produktów, podstrona wyświetla się w TOP 3 wyników wyszukiwania, a Ty cieszysz się zainteresowaniem klientów. Co się może stać, prawda?

To teraz pomyśl, że napisałeś artykuł na bardzo zbliżony temat i zrobiłeś optymalizację na tę samą frazę kluczową co produkt. Artykuł jest oczywiście wartościowy i bogaty w niezwykle unikatowe treści, ale… pozycja Twojej strony produktowej już nie jest tak dobra. Obie treści zaczęły walczyć ze sobą o status na liście i w efekcie to raz jedna, raz druga pojawia się tam, gdzie jej oczekujesz - na pierwszej stronie. Klient nawet przy szczerych chęciach może akurat nie trafić na docelową witrynę i porzuci plan złożenia zamówienia.

Całościowy problem jest oczywiście bardziej złożony, ale przytoczona historia świetnie obrazuje ogólny obraz szkód przy kanibalizacji słów kluczowych. 

 

A zatem co konkretnie możesz stracić, jeśli dotknie Cię kanibalizacja słów kluczowych? Wyróżnia się kilka podstawowych skutków: 

  • Słabsze pozycje Twojej witryny w wynikach wyszukiwania - jeśli o tę samą pozycję na liście wyników wyszukiwania rywalizuje kilka podstron, które klasyfikują się na podobnym poziomie i zoptymalizowane są na to samo słowo kluczowe, to w efekcie na pierwszej stronie wyników możemy nie zobaczyć nawet żadnej z nich.
  • Ogromne wahania pozycji stron w wynikach wyszukiwania - kiedy roboty wyszukiwarek nie będą mogły zdecydować, która z podstron pod tym samym słowem kluczowym jest ważniejsza, to zaczną wyświetlać je naprzemiennie. W efekcie pozycja Twojej treści będzie ulegała ciągłym zmianom - jednego dnia dana podstrona znajdzie się w czołówce, a następnego wypadnie nagle poza pierwszą setkę wyników wyszukiwania. Jak możesz to sobie łatwo wyobrazić - ruch na takiej witrynie także nie będzie imponujący.
  • Mniejszy ruch - to właśnie kolejna konsekwencja kanibalizacji słów kluczowych. Skoro strona nie będzie wyświetlała się na stałe na wysokich pozycjach to ruch organiczny zacznie spadać. W dłuższej perspektywie przełoży się to nie tylko na konwersję, ale i zyski z zaplanowanych reklam.
  • Spadek autorytetu domeny - ciągła walka podstron o pozycję w wynikach wyszukiwania nie sprzyja budowaniu dobrej pozycji. Stopniowy, ale systematyczny spadek wyświetlania podstron wysoko na liście wyników wyszukiwania stanie się po pewnym czasie bardzo widoczny i znacznie utrudni odbudowanie pierwotnej pozycji.

 

Ciągłe optymalizowanie treści na te same frazy kluczowe może również wpłynąć na powielanie właściwie tych samych rzeczy. Każda wyświetlająca się podstrona nie wyczerpie tematu w pełni, a co za tym idzie, kanibalizacja słów kluczowych nie dotknie wyłącznie Twojego SEO. Ucierpi również potencjalny klient, który sfrustrowany nie relewantnymi wynikami, podda się i poszuka odpowiedzi u Twojej konkurencji.

 

W jaki sposób naprawić szkody, jakie wyrządziła kanibalizacja słów kluczowych?

Po przeczytaniu wcześniejszych treści możesz myśleć, że Twoja szansa na uzyskanie lub odzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania praktycznie nie istnieje. To nieprawda. Nie istnieje błąd, którego przy odrobinie wkładu i pracy nie da się naprawić. Istnieje wiele sposobów na poprawę jakości Twoich treści. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich, które są szczególnie ważne z punktu widzenia copywritera.

 

1. Optymalizowanie treści blogowych

Jeśli zdarzy się, że na jedną frazę kluczową jest pozycjonowanych kilka artykułów, można je zmodyfikować. Wybierz najważniejszy artykuł i pozostaw jego optymalizację na głównej frazie kluczowej. Następnie zastanów się nad tym dokładnie i spróbuj pozycjonować resztę artykułów na inne słowa kluczowe. Dzięki takim działaniom można nie tylko pokonać kanibalizację słów kluczowych, ale też zyskać ruch organiczny z nowych, dodatkowych fraz.

 

2. Usuwanie zbędnych kategorii, tagów i zakładek

Na problem kanibalizacji bardzo pozytywnie wpłynąć może już przebudowa samej struktury sklepu czy bloga. Przy tworzeniu nowej przemyślanej struktury znacznie łatwiej uniknąć sytuacji, kiedy dwie lub więcej stron optymalizuje się na tę samą frazę kluczową. Musisz jednak pamiętać o tym, aby strony przypisane wcześniej do usuniętych tagów i kategorii przekierować na ich odpowiedniki - nie stronę główną. 

 

3. Łączenie kilku podstron w jedną

Bardzo dobrze sposób ten sprawdzi się, kiedy kanibalizacja słów kluczowych dotyczy artykułów o podobnej tematyce. Możesz wtedy zastanowić się nad najlepszym sposobem ich scalenia w jeden, większy wpis. Zbędny adres URL z jednego z artykułów powinien wtedy kierować na nową, właściwą stronę - z małą pomocą specjalistów na pewno uda Ci się stworzyć przekierowanie 301.

 

4. Poprawa linkowania wewnętrznego

Niespójne linkowanie wewnętrzne to prosta droga do kanibalizacji słów kluczowych. Jednak nie jest to problem, którego nie możesz naprawić. Jeżeli chcesz zachować linki, które zostały dotknięte kanibalizacją w niezmienionej formie, musisz zmodyfikować anchory. Najważniejsze jest zadbanie o to, żeby ten sam anchor nie kierował do różnych podstron w ramach Twojej witryny. Nowe treści linków powinny zatem odpowiadać pożądanym frazom, najlepiej różnorodnym i nie powtarzającym się. A podobne do siebie słowa kluczowe kierowały do tej samej treści. 

 

5. Zmiana sposobu linkowania zewnętrznego

Zasady tworzenia i planowania linkowania zewnętrznego są generalnie takie samej jak przy linkowaniu wewnętrznym. Sprawdź dokładnie, czy publikując na portalach zewnętrznych nie linkowałeś do różnych swoich treści przy pomocy tych samych anchorów. W efekcie być może artykuł blogowy konkuruje z kategorią produktów w Twoim sklepie i niszczy Ci szansę na dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania. Szczegółowo i starannie zaplanuj jaki anchor ma kierować do jakich stron i tego się trzymaj. Jeśli to możliwe, możesz także skontaktować się z właścicielami zewnętrznych witryn i poprosić o zmianę anchorów w Twoich wcześniejszych artykułach.

 

6. Deoptymalizacja treści

To już ostateczna forma poradzenia sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Jeśli widzisz, że nic innego nie działa, a nie chcesz usuwać treści ze swojej strony, możesz wykonać proces odwrotny do optymalizacji. Zmień tagi, usuń słowa kluczowe z treści artykułów lub opisów, ogranicz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne do tych podstron - z czasem zauważysz, że problematyczna strona przestała już konkurować z ważniejszymi treściami o pozycję w wynikach wyszukiwania. Wtedy możesz spróbować optymalizować ją od nowa - na inne frazy kluczowe.

 

Lepiej zapobiegać niż naprawiać! 3 wskazówki, które pomogą Ci uchronić się przed kanibalizacją słów kluczowych

Poznałeś już sposoby na walkę z kanibalizacją słów kluczowych. Wiele z tych problemów nie miałoby jednak miejsca, gdybyś zastosował kilka prostych zasad już przed  opublikowaniem treści. Ale nic straconego! Przygotowaliśmy dla Ciebie listę 3 najważniejszych rzeczy, które powinieneś przygotować już na samym początku. Jeśli tylko je zastosujesz, na pewno unikniesz problemów przy tworzeniu kolejnych treści.

 

1. Dobrze skonstruowana strategia SEO

To podstawa, która już na wstępie da Ci przewagę w walce z kanibalizacją słów kluczowych. Odpowiednie rozplanowanie słów kluczowych dopasowanych do danych adresów URL to najlepszy sposób na start. Musisz zbudować swoją własną strategię, w której umieścisz listę fraz kluczowych i linków, które na te frazy mają kierować ruch. Jeżeli konsekwentnie będziesz się trzymał pierwotnych założeń, zapanujesz nad ruchem z wyszukiwań organicznych.

 

2. Przemyślane tworzenie nowego contentu

W trakcie tworzenia nowych treści powinieneś zastanowić się czy przy optymalizacji nie wystąpi kanibalizacja słów kluczowych z istniejącymi już na stronie artykułami, kategoriami lub tagami. Może być tak, że opublikowałeś kiedyś coś podobnego. Lepiej to rozbudować i zaktualizować, niż pisać coś nowego i narażać się na kanibalizację.

 

3. Zadbaj o właściwe linkowanie

To w zasadzie rada, którą powinieneś mieć w głowie przy tworzeniu każdej kolejnej treści. Musisz bardzo dokładnie zadbać o to, aby linkowanie było na najwyższym poziomie. Kluczowe jest określenie priorytetowych podstron, które chcesz wypozycjonować najwyżej. Treści mniej ważne powinny bowiem linkować do najważniejszych podstron - nigdy na odwrót. 

 

 

Jesteśmy pewni, że po przeczytaniu powyższego artykułu z łatwością zaczniesz rozpoznawać pierwsze oznaki kanibalizacji słów kluczowych na swojej witrynie. A może już zaczynasz kojarzyć, że masz podobne problemy, ale nie znałeś ich przyczyny? Jeśli tak, to szybko wracaj na swoją stronę i wykorzystaj właśnie zdobytą nową wiedzę. Po sumiennym zastosowaniu przedstawionych rad na pewno szybko zauważysz poprawę. Powodzenia!

No Comments Yet.

Leave a comment