Czym jest zasada odwróconej piramidy?

Każdy copywriter dąży do tego, aby czytelnik przeczytał jego tekst. Istnieje wiele metod oraz technik, które pomagają w zdobyciu większej ilości odbiorców. Dzisiaj omówimy jedną z nich, którą często wykorzystują dziennikarze. Równie dobrze sprawdza się w copywritingu. Z artykułu poniżej dowiesz się, czym jest zasada odwróconej piramidy i dlaczego powinieneś ją stosować również w Twoich tekstach.

Czym jest zasada odwróconej piramidy? Czym różni się od klasycznego pisania tekstów?

Zapewne wiesz, że klasyczny, dobrze znany Tobie tekst posiada określoną strukturę: wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. W zasadzie odwróconej piramidy artykuł ma inną konstrukcję.  Według zasady odwróconej piramidy, najważniejsze informacje, które poszukuje czytelnik, umieszczasz na samym początku tekstu. Następnie, temat rozwijasz w dalszej części artykułu, a detale oraz wątki poboczne zostawiasz na koniec. Spójrz na przykład poniżej:

Źródło: wp.pl

Przyjrzyj się artykułowi z popularnego serwisu informacyjnego. W leadzie znajdziesz najważniejsze informacje. Artykuł przedstawia jaka czeka nas pogoda na najbliższe dni. Zbliża się niż, który sprawi, że przyjdzie ochłodzenie, opady deszczu oraz śniegu. Teraz spójrz na dalszą część tekstu poniżej.

Źródło: wp.pl

W dalszej części, dowiesz się, niż dotrze do Polski znad Morza Czarnego. Przyniesie opady śniegu na południu kraju. W innych miejscach w Polsce będzie deszczowo. Jest to rozwinięcie najważniejszych informacji, które przeczytałeś na samym początku.

 

Źródło: wp.pl

Ostatnia sekcja porusza wątki poboczne. W tym przypadku są to informacje na temat ostrzeżeń IMGW oraz temperatura powietrza w najbliższym czasie.

 

Zasada odwróconej piramidy: najważniejsze zasady

W akapicie powyżej poznałeś konstrukcję techniki odwróconej piramidy. W tej części dowiesz się, jakie zasady odgrywają najważniejszą rolę w tej metodzie.

  • Pisz konkretnie - tzw: "lanie wody"  jest w tym przypadku wykluczone. Szczególnie na samym początku artykułu. Czytelnik potrzebuje istotnych, najważniejszych informacji.
  • Stwórz ciekawy tytuł artykułu - tytuł artykułu działa jak reklama. Pokaż w nim, że czytelnik znajdzie w nim odpowiedź na nurtujące go pytanie.
  • Pomiń przydługi wstęp - Zbyt długi lead bez konkretów zniechęci odbiorcę do dalszego czytania.
  • Detale i wątki poboczne zostaw na sam koniec - bardzo szczegółowe informacje są interesujące tylko dla garstki osób. To czytelnicy, których zaciekawił temat. Dla większości odbiorców, wystarczy podstawowy komunikat bez szczegółów. Dlatego wszelkie detale oraz wątki poboczne zostaw na sam koniec. Ci najbardziej zainteresowani i tak do nich dotrą.
  • Podkreśl najistotniejsze informacje w artykule - większość odbiorców treści w Internecie pobieżnie czyta teksty. Dlatego pamiętaj o tym, aby podkreślić najistotniejsze fakty, na przykład pogrubioną czcionką. To zdecydowanie ułatwi przeciętnemu odbiorcy szybkie czytanie artykułu.

Jak przygotować artykuł według metody odwróconej piramidy?

Przygotowaliśmy dla Ciebie grafikę (powyżej), która ułatwi Ci pisanie artykułów oraz innych tekstów według metody odwróconej piramidy.

  1. Zacznij od głównych faktów. Najlepiej umieść je już w leadzie. Lead wyróżnia się na tle reszty artykułu. Jest to również pierwsza sekcja artykułu, na którą czytelnik zwróci uwagę. Odbiorcy przede wszystkim czytają leady, a potem na ich podstawie decydują, czy zapoznają się z resztą treści. Tutaj postaw na konkretne informacje bez zbędnych szczegółów - krótko zwięźle i na temat.
  2. Rozwiń temat. Pierwszy akapit lub dwa po leadzie to doskonałe miejsce na rozwinięcie tematu. Jeśli czytelnik poszukuje dodatkowych informacji, to znajdzie je od razu pod leadem.
  3. Zastosuj cytat. Cytowanie w artykule doskonale sprawdza się, gdy masz do czynienia z odbiorcą, który pobieżnie czyta tekst. Wyróżnij najistotniejszą informację akapitu jako cytat.
  4. Dodaj szczegóły. W tym miejscu przedstawiasz wszystkie treści, które najczęściej ciekawią tylko najbardziej zainteresowanych tematem.
  5. Zastosuj cytat. Cytat to doskonały przerywnik między sekcjami artykułu. Daje czytelnikowi moment wytchnienia między jednym blokiem tekstu a drugim.
  6. Dodatkowe komentarze. Sekcja na dodatkowe komentarze jest miejscem, w którym przedstawiasz wątki poboczne, które mogą być interesujące dla sprawy, ale nie są one istotne.
  7. Umieść źródła. Bibliografia jest najlepszym dowodem na potwierdzenie autentyczności treści. W ten sposób pokazujesz, że to, co przedstawiłeś w artykule, jest prawdziwe.

No Comments Yet.

Leave a comment